|  | 72. SPECIFIČNOSTI MORBIDITETA PROFESIONALNIH VOZAČA AUTOBUSA I KAMIONA
 Ljubiša Tikić (1), Ilić Rada (2)
 (1) Zdravstveni centar Bor, Služba medicine rada;
 (2) Dispanzer za medicinu rada "PTT saobraćaja Beograd"
 U okviru jednog 
      šireg epidemiološkog zadatka. izvršena je analiza uticaja ergoekoloških i 
      tehničko-tehnoloških uslova rada i radne sredine na morbiditet (pre svega 
      hronični) u jednom autosaobraćajnom preduzeću sa 219 profesionalnih vozača 
      autobusa i kamiona (pretežno autobusa - 87,2%). Svi ispitanici su muškog 
      pola, prosečne starosti 45,3 ± 8,6 godina i prosečnog ukupnog radnog staža 
      22,4 ± 8,5 godina.Analizom zvaničnih podataka ustanovljeno je da svaki treći vozač (34,7%) 
      nema nijedno oboljenje. tj. dijagnozu patološkog stanja organizma. Kod 
      ostalih vozača (65,3%) utvrđeno je po jedno ili više oboljenja.
 Ukupna stopa morbiditeta zbog svih bolesti i povreda utvrđena je u 
      veličini od 138,4 na svakih l00 vozača. Na prvom mestu po zastupljenosti u 
      morbiditetu nalaze se bolesti mišično-koštanog sistema i vezivnog tkiva sa 
      stopom od čak 32,0 na l00 vozača. Najčešće oboljenje ovog sistema jeste 
      dorzalgija (bol u slabinskom delu kičme, u krstima, u vratu i gornjem delu 
      kičme) - u proseku kod svakog petog vozača (22,5%). Prinudni položaj tela 
      prilikom vožnje, dejstvo vibracija, učestale promene temperature u okolini 
      vozila sa promajom i pojačanim znojenjem lumbalnog dela leđa, neudobna 
      sedišta i niz drugih nepovoljnosti doprinose ovako izuzetno visokoj stopi 
      degenerativnih oboljenja kičme vozača. Drugo mesto u morbiditetu zauzimaju 
      bolesti sistema krvotoka sa 26,9 na l00 vozača. Unutar ovog sistema u 
      značajno najvećem procentu zastupljena je hipertenzija - u skoro svakog 
      petog vozača(17,8 na l00 vozača). Treće mesto sa stopom od 25,6 na l00 
      vozača zauzimaju duševni poremećaji i poremećaji ponašanja.Vodeća 
      oboljenja u ovoj grupi bolesti su neuroze koje su uzročno povezane sa 
      psihickim opterećenjem vozača izloženim tokom vožnje - 16,4 na l00 vozača. 
      Od ostalih grupa bolesti važno je ukazati i na relativno visoku stopu 
      morbiditeta zbog bolesti organa za varenje - 16,9 na l00 vozača. U 
      približno istim odnosima nađeni su ulkusi duodenuma, gastritisi i 
      duodenitisi.
 Dobijeni rezultati pružili su, između ostalog solidan osnov za 
      sagledavanje svih faktora i okolnosti pod kojima se obavlja delatnost 
      vozača i nameće zaključak da se radi o profesiji u kojoj su u određenom 
      stepenu uslovi rada i radne sredine nepovoljni.
 
 72a
 NEKE OSOBENOSTI MORBIDITETNOG APSENTIZMA U DELATNOSTI ZANATSTVA 
      DRUŠTVENOG SEKTORA
 Rada Ilić, Tikić Ljubiša
 Dispanzer za medicinu rada "PTT saobraćaja Beograd"; Zdravstveni centar 
      Bor, Služba medicine rada
 
 Već dugi niz godina neke vanprivredne grane delatnosti pobuđuju pažnju 
      zbog veoma čestog izostajanja s posla zbog morbiditetnog apsentizma - 
      bolesti, povreda i socijalno-medicinskih uzroka. Jedna među tim granama 
      delatnosti je i zanatstvo društvenog sektora sa dnevnim procentom 
      bolovanja koji oscilira između 4,5% i 4,9% godišnje.
 U nameri da se sagledaju i u što većoj meri objektiviziraju razlozi ovako 
      visokog procenta privremene nesposobnosti za rad u ovoj grani 
      delatnosti,sprovedeno je trogodišnje epidemiološko istraživanje ovog 
      problema u grupi od 133 zanatlija (bravari, mašinbravari, električari, 
      zavarivači, varioci) u jednom preduzeću iz ove grane delatnosti.
 Dobijeni pokazatelji morbiditetnog apsentizma između ostalog ukazuje da je 
      prosečna godišnja stopa učestalosti odlazaka na bolovanje enormno visoka 
      231,4 na l00 ili 2,3 izostanka na jednog zanatliju . Svakodnevno je s 
      posla zbog bolovanja izostajalo po 5,8 osoba na svakih 100 zanatlija. 
      Prema postojećim kriterijumima navedena veličina procenta bolovanja 
      pripada intervalu koji označava veoma visoku odsutnost s posla zbog 
      privremene nesposobnosti za rad, pa samim tim ukazuje i na izuzetno 
      nepovoljne posledice stanja apsentizma u ovom kolektivu.
 Veoma su raznovrsni i izuzetno složeni uzroci i okolnosti zbog kojih 
      zanatlije ostvaruju pravo na odsustvovanje s posla po osnovu bolovanja. 
      Iako su medicinski uzroci najčešći razlog, ne mogu se zanemariti i brojni 
      paramedicinski razlozi zbog kojih zanatlije neretko vrše pritisak na 
      lekare kako bi, po svaku cenu, iznudili bolovanje. Sigurno je da za ova 
      medicinski neosnovana bolovanja deo odgovornosti snose i zdravstveni 
      radnici, ali je isto tako sigurno da zdravstveni radnici nisu u stanju da 
      razloge za iznuđena bolovanja sami rešavaju obzirom da kolektivi i 
      rukovodne strukture ne pokazuju veću zainteresovanost na ovom planu , 
      smatrajući da je to, pre svega obaveza zdravstvene službe.
 Izuzetno visoko učešće povreda na radu u apsentizmu - 33,2 na l00 
      zanatlija (čak više no u rudara devet rudnika uglja s jamskom 
      eksploatacijom rude - 31,1 na l00 rudara) ali i povreda van rada - 23,7 na 
      l00 zanatlija, ukazuje simptomatično i na jedan izuzetno karakterističan 
      problem kojim, se van svake sumnje, treba ozbiljno pozabaviti u daljem 
      radu.
 
 73.
 EFEKTI PREDRADNIH PREGLEDA NA POBOLJŠANJE BEZBEDNOSTI ŽELEZNČIKOG 
      SAOBRAĆAJA
 Zora Okiljević, Branka Petković-Medved
 Zavod za zdravstvenu zaštitu radnika ŽTP Beograd;
 Dispanzer za saobraćajnu medicinu "Signal", Novi Sad
 Radi povećanja bezbednosti železničkog saobraćaja na osnovu člana 74. 
      stava 4. Zakona o bezbednosti u železničkom saobraćaju (Sl. list SRJ br. 
      60/98) propisuje se Pravilnik 657 o postupku za proveravanje psihičke i 
      fizičke sposobnosti radnika pre njihovog stupanja na rad i u toku rada sa 
      ciljem sprečavanja zdravstveno, psihički i fizički nesposobnih radnika da 
      obavljaju poslove i radne zadatke kritične za bezbednost saobraćaja.Predradni pregledi se obavljaju u ambulantama Zavoda ili prostorijama 
      ustupljenim od strane železničkog čvora i na terenu putem mobilnih ekipa.
 Cilj ovog rada rada je da prikažemo naša iskustva u obavljanju predradnih 
      pregleda za period 1986.-2003. g.
 Metod rada kojim smo se služili je statističko epidemiološki.
 Izvori podataka bili su izveštaji i zapisnici o obavljenim predradnim 
      pregledima i podaci o vanrednim događajima dobijeni od službe zaštite na 
      radu.
 Komparacijom rezultata analize predradnih pregleda i rezultata analiza 
      vanrednih događaja usled propusta u radu železničkih radnika pri vršenju 
      službe Spirmanovim metodom utvrdili smo da se sa povećanjem broja 
      obavljenih predradnih pregleda smanjuje broj vanrednih događaja čiji je 
      faktor čovek .
 Predradni pregledi doprinose bezbednijem saobraćaju.
 
 74.
 ZDRAVSTVENO STANJE UČESNIKA VANREDNIH DOGAĐAJA
 Zorica Stevanović
 Zavod za zdravstvenu zaštitu radnika ŽTP Beograd, Dispanzer Niš
 
 Osnovni pokazatelj bezbednosti u železničkom saobraćaju je učestalost 
      vanrednih događaja.
 Cilj rada je da se sagleda zdravstveno stanje učesnika vanrednih događaja, 
      utvrdi eventualna povezanost zdravstvenog stanja sa nastankom vanrednih 
      događaja i predlože mere prevencije.
 Analizirani su vanredni događaji na teritoriji železničkog čvora Niš u 
      periodu od 1998-2002 god., čiji su učesnici bili mašinovođe. Ispitivano je 
      zdravstveno stanje dve grupe mašinovođa učesnika vanrednih događaja (113) 
      i kontrolne grupe (57) iz zdravstvenih i kontrolno periodičnih kartona.
 Rezultati istraživanja su pokazali da su oboljenja bila češća kod učesnika 
      vanrednih događaja. Dominiraju akutne i hronične respiratorne infekcije 
      (26,46%), bolesti koštano–mišićnog sistema (20,33), povišeni krvni 
      pritisak i ishemijska oboljenja srca (11,97). Kod radnika kontrolne grupe 
      zastupljene su iste dijagnoze, ali u mnogo manjem procentu. Razlika u 
      pojavi učestalosti oboljenja na nivou visoke statističke značajnosti (c2 
      = 197,94 za p<0,001). Ovo stvara predpostavku da je zdravstveno stanje 
      moglo biti jedan od faktora u nastanku vanrednih događaja.
 Mere prevencije: stroga selekcija kadrova za rizična radna mesta, stalno 
      sprovođenje svih vrsta preventivnih zdravstvenih pregleda, a neposredno 
      posle vanrednih događaja uputiti učesnika na ciljani pregled radi 
      ocenjivanja psihofizičkih sposobnosti od strane specijaliste medicine rada 
      uz konsultaciju određenih specijalističkih službi.
 
 75.
 AUDITIVNI I EKSTRAAUDITIVNI UTICAJ BUKE NA ZDRAVLJE RADNIKA
 Saša Lukić
 Zavod za zdravstvenu zaštitu radnika ŽTP Beograd, Dispanzer Niš
 
 Ovim radom želim da dokažemo da radnici izloženi buci preko 90dB na svoji 
      radnim mestima posle određene ekspozicije kao posledicu imaju oštećenje 
      sluha, a kao posledica ekstraauditivnih efekata buke i oboljenja ostalih 
      organa; kardiovaskularnog, digestivnog i neurovegetativnog sistema.
 Kao materijal za ovaj rad korišćeni su rezultati sistematskih pregleda tri 
      grupe radnika i to radnika u: GRAĐEVINARSTVU, KAMENOLOMU i kontrolna grupa 
      PTT radnici. Radnici preduzeća za puteve koji rukuju građevinskim mašinama 
      i mašinama za preradu kamena su izloženi pojačanoj buci kao i vibracijama 
      i povećanoj zaprašenosti . Radnci u kamenolomu su izloženi buci, vibraciji 
      i zaprašenosti. PTT radnici tj. raznosači pošte su izloženi samo urbanoj 
      buci.
 Analiza ovog rada obuhvata period od 2000. i 2001. godinu kada su sve tri 
      grupe radnika obavljali sistematske preglede u Dispanzeru za zaštitu 
      zdravlja železničkih radnika u Nišu.
 Zaključak: Radnici na radnim mestima izloženi buci preko 90dB imaju 
      oštećenje sluha posle prosečno 15 godina radnog staža .Do kraja radnog 
      staža svi eksponirani radnici radnici imaju oštećenje sluha.Ostale bolesti 
      (hipertenzija i bolesti koštanomišićnog sistema ) se nalaze na trećem 
      mestu dok su kod kontrolne grupe na prvom mestu. Radnici kontrolne grupe 
      najmanje imaju oštećenja sluha jer su izloženi mnogo manjem intenzitetu 
      buke.
 |  |