|   | 
			  | 
			  | 
			
			UVOD
			Selo Valakonje je selo stočara i zemljoradnika, vedrih, dobro 
			raspoloženih ljudi, uvek spremnih na otvoren razgovor i šalu. Prema 
			popisu stanovništva iz 1981. godine Valakonje je imalo 1960 
			stanovnika, nastanjenih u oko 380 domaćinstava, sa oko 3-4 člana po 
			domaćinstvu, od kojih se izjasnilo da su Vlasi oko 64%, oko 35 % 
			bilo je Srba, a ostalo, pripadnici drugih nacionalnosti. Selo 
			Valakonje pripada opštini Boljevac i nalazi se nekoliko klometara od 
			Boljevca, na padinama brda, s jedne i sa druge strane Valakonjske 
			reke. Nekada, zabačeno planinsko selo, sada je samo nekoliko stotina 
			metara udaljeno od autoputa Zaječar-Paraćin. U selu je postojala 
			škola, Dom kulture, prodavnica, pošta i amabulanta. 
			U vreme kada je sprovedeno istraživanje 1987. godine, osnovna škola 
			u Valakonju je bila među osam «Oglednih škola za rad na zdravstvenom 
			vaspitanju». Ekipa Zavoda za zdavstvenu zaštitu «Timok» u Zaječaru 
			je svakog meseca dolazila u školu i po posebnom programu sprovodila 
			zdravstveno vapsitanje sa učenicima, učiteljima i osobljem škole i 
			đačkim roditeljima. Svaki dolazak u selo iskorišćen je za obilazak 
			djačkih domova, kojom prilikom su prikupljani podaci o 
			zdavstveno-kulturnim prilikama u domaćinstvima u selu i zdravstvenom 
			ponašanju stanovništva. Na osnovu podataka koji su tom prilikom 
			sakupljeni došlo se do saznanja o zdravstveno-kulturnim prilikama i 
			zdravstvenom ponašanju stanovnika koji su prikazani u ovom radu.  
			 
			O rezultatima rada 
			Već pri prvom obilasku domaćinstava i razgovora sa prosvetnim 
			radnicima i roditeljima i drugim stanovnicima u selu, pokazalo se da 
			još uvek postoje sačuvane pojave u narodnom životu, karakteristične 
			za tradicionalno ponašanje u vezi: zdravlja, bolesti, zdravstveni 
			običaji, sujeverja u vezi zdravlja i nadrilekarstvo, tradicionalno 
			ponašanje u vezi lične higijene, ishrane, stanovanja i dr.  
			Zapaženo je da je u to vreme tekao proces menjanja tradicionalnog 
			načina života pod uticajem novih shvatanja i prihvatanja modela 
			gradskog života, pod uticajem prosvećenog stanovništva sa sela koje 
			je počelo živeti u gradu, i savremenijeg načina stočarske i 
			poljoprivredne proizvodnje, izgradnje savremenih kuća za stanovanje, 
			oblačenja, pripremanja hrana i dr. Samo izgradnjom novih kuća, bez 
			ognjišta u sredini, mnogi običaji, vračanja i činjenja bilo je 
			nemoguće sprovoriti.  
			Mnoge tradicionalne pojave u narodnom životu zamenjivane su novima, 
			u skladu sa potrebama novog načina života. Takve pojave ne samo da 
			je bilo potrebno i moguće zapisati i tako sačuvati od zaborava, nego 
			je bilo moguće promene posmatrati kako nastaju – in actu. Mnoge 
			tradicije koje su opterićivale život stanovništva 80-ih godina XX 
			veka, gubile su se polako.  
			 
			O običajima 
			Kr la lje sat. Ne može se naziv prevesti na srpski. Običaj je 
			raširen i u drugim selima na oborncima Južnog Kučaja, Stola i u 
			selima, dalje, prema Majdanpeku. Spadao bi u godišnje običaje. Radi 
			se o veselom okupljanju madih 14, januara, svake godine. Mladi, 
			momci i devojke, okupljaju se u grupama po nekoliko i idu od kuće do 
			kuće u selu, zaustavljaju se ispred ulaza u dvorište svake kuće, 
			pozivaju domaćicu da izađe, blagosiljajući je. U poruci domaćici, 
			pominju se zdravlje ukućana i domaćih životinja i svega dobrog koje 
			joj žele. Zbog toga od nje dobijaju hranu. Kada obiđu sve kuće u 
			selu, dođu u neku od kuća, gde zasednu i u veselom raspoloženju 
			hranu pojedu.  
			Osnovni smisao običaja je druženje i bolje međusobno upoznavanje 
			mladih.  
			 
			Slava 
			Slučaj je hteo da smo, tokom istraživanja idući od kuće do kuće, 
			stigli u domaćinstvo gde se održavao slavski ručak. Bili smo pozvani 
			da u njemu i mi učestvujemo. Domaćin i ukućani su smatrali srećnom 
			okolnosti za domaćinstvo, što su mogli da nas ugoste i iskažu nam 
			svako moguće gostoprimstvo, a za nas da dođemo do kvalitetnih 
			podatka o slavi. 
			Slavski ručak se obavlja u najvećoj prostoriji u kući. Svako ko zida 
			kuću, planira takvu prostoriju u kojoj će moći da se obave neki od 
			masovnijih običaja domaćinstva, pored slave i svadba, na primer. U 
			takvoj prostoriji održavaju se i pomane. 
			Na slavskom ručku o kome je reč. Okupilo se dvadesetak gostiju: 
			rođaka i prijatelja, koji su koristili priliku da međusobno, satima 
			razgovaraju o raznim zanimljivim temama. Ozbiljne teme smenjuju i 
			šaljivi razgovori. Oni domišljatiji gosti, a takvih je bilo 
			nekoliko, vodili su glavnu reč, namećući svoja mišljenja i ideje za 
			razgovor.  
			Iskoristili smo priliku da se zainteresujemo za hranu i ishranu 
			stanovnika Valakonja. Prvo smo popisali jela i pića na stolu, onim 
			redom kako se poslužuju, i to: 
			- rakija šljivovica ili komovica, 
			- turšija (kisela paprika), 
			- riblja čorba, 
			- pasulj, sa zejtinom, crven od aleve paprike, 
			- pržena riba, somovina, na zejtinu sa pirinčem, 
			- hleb kupovni, kupljen u pekari u gradu, 
			- kolači (bombice od oraha uvaljane u kokosovo brašno, «nepečen» 
			kolač sa pudingom, suvim grožđem i kokosom, kolači sa pivom, kolači 
			sa medom, kolači od gotovih korica, oblande sa orasima i jabukama, 
			«salama» i baklave. Od pića, na stolu je bilo: 
			- pivo,  
			- domaće vino od grožđa ovijalo, 
			- belo vino, kupovno,  
			- sok, «jupi» za decu. 
			- kafa je poslužena na kraju, što nije značilo da treba gosti da se 
			raziđu. Kada je slava, ne obavljaju se poslovi u polju, zato su svi 
			nastavli da se opušeni i dobro raspoloženi, zadovoljni posle lepog i 
			ukusnog obroka i veseli zbog upotrebe alkoholnih pića – razgovaraju. 
			Pripremljena jela od ribe i pirinča na zejtinu, govore da je ovde 
			reč o posnoj slavi. I za mešenje kolača nije korišćena mast. Inače, 
			svinjska mast se koristi svkakodnevno u pripremanju hrane, a hranu 
			pripremljenu na zejtinu jedu samo oni koji zbog bolesti drže dijetu, 
			ili odrasli u vreme posta i nekih dana u godini, što čine da bi deca 
			bila zdrava i srećna u životu. Raznovsrnost pića služi na čast 
			domaćinu, a velika količina raznih kolača – domaćici i njenom umeću. 
			Sto za slavski ručak bio je zastrt plastičnom mušemom. Na stolu su 
			bile posude i probor za jelo: 
			- za so, 
			- posude za riblje kosti,  
			- tanjiri porcelanski, 
			- čorbaluci od porcelana sa ribljom čorbom i metalnim kutlačama, 
			- posude od plastike za baklave, 
			- viljuške, kašike i noževi za svakog gosta.  
			Gosti su za stolom sedeli na stolicama. Slavski ručak je počinjao 
			oko podne i trajao nekoliko sati. Za vreme ručka muškarci imaju 
			pravo da puše i razgovaraju, a žene obično ćute. 
			Koristeći izvanrednu priliku, prisustvo oko 20-ak ljudi i žena na 
			slavkom ručku, uspeli smo da sprovedemo anketu među gostima, 
			nastojeći da im što manje smetamo i povučemo paralelu o slavskom 
			ručku danas i u prošlosti. Bili smo zadovoljni što naš razgovor na 
			tu temu, bio je zanimljiv za goste, jer su nastojali da se podsete 
			kako je bilo nekada. 
			Na slavskom ručku u prošlosti, posluživana su jela i pića, po 
			sledećem rasporedu: 
			-rakija šljivovica, 
			-vino od ovijala ili belog otela, 
			-turšija (kisela paprika), 
			-kuvani kupus, 
			-posan pasulj,  
			-riba pržena na zejtinu(ulovljena u Timoku)  
			-proja ili crni hleb. 
			Do Drugog svetskog rata, 1941-1945. godine, jela se svakodnevno 
			proja. Hleb od pšeničnog brašna jeli su samo u nekim svečanim 
			prilikama u domaćinstvu. U domaćinstvima koja su gajila pšenicu, 
			žito je prodavano. Iz tog vremena sačuvana je jedna pošalica, u 
			kojoj narod traži od Tita da jede pogaču, na sledeći način:»Druže 
			Tito daj nam malo žito», a on odgovara: «Deco moja, dobra vam i 
			proja».  
			Do 1955. godine, slavski gosti su jeli iz jedne zdele, služeći se 
			svako svojom kašikom i viljuškom, a posle toga iz jednog tanjira, 
			svako iz svog. Kafu su retko pili. Posluživana je samo u bogatim 
			kućama u selu. Pravili su je od raži, jačma ili nekog drugog 
			zrnevlja koje su pržili. Od 70-ih godina XX veka, kafa se sve više 
			koristila, ne samo u svečanim prilikama, nego i u svakodnevici. 
			Ranije je samo mali broj seljaka pušio duvan, a sada se taj broj sve 
			više uvećava. Počele su da puše i seljanke, pre svega one koje su 
			bile zapošljene. 
			Slavu slavi oko 80% domaćinstava u selu. Rekoše, da slavu ne slave, 
			ne toliko, zbog religiuoznosti, već zbog «starijih u kući», da bi im 
			se ispunila volja i da bi im se ugodilo, zbog nastavljanja 
			tradicija. Ranije su postojale velike razlike između pojedinih kuća. 
			Nije u svakoj kući, u istoj meri, slavska tzrpeza bila bogata – 
			jelima i pićima, a sada je skoro u svakom domaćinstvu–isto. Danas 
			postoji veća ekonomska ujednačenost među domaćinstvima u selu, i 
			prosvećenosti domaćica koje su imale veliku ulogu u pripremi 
			domaćinstva za obeležavanje slave. 
			 
			O starim jelima - Tokom slavskog ručka bilo je reči i o 
			starim jelima. 
			Fasuj verđe akru (zeleni kiseli pasulj). Radi se o boraniji 
			koja je kuvana zajedno sa dženerikama, zelenim šljivama koje su jelo 
			zakišeljavale. Da bi jelo bilo ukusnije dodavano je malo mleka i 
			jaja, uz mešanje. 
			Fasuj (pasulj), jednostavno, je najčešće korišena namirnica 
			na selu. Svaka domaćica je, i kada spremi neko jelo od drugih 
			namirnica, obavezno kuvala i pasulj, da joj se nađe pri ruci, ako su 
			ukućani gladni. I danas je jelo – pasulj, najzasutpljenije u selu. 
			Sprema se tako što se uzme potrebna količina pasulja, istrebi, 
			očisti od komadića zemlje ili kamičaka, i delova biljke koji 
			zaostaju posle odvejavanja pasulja, a zatim se dugo kuva u vodi. Na 
			kraju, u lonac u kome se kuva pasulj dodaje aleva paprika, mast ili 
			zejtin, malo brašna, crni luk i čurkalom sve to izdrobi. 
			Kumpijeri slajtc (hladni krompiri). Jelo se priprema tako što 
			se uzme količina krompira koja je potrebna, oljušti, skuva, 
			propasira rukom, stavi u tako pripremljene krompire crni luk i dobro 
			sve to pomeša. Posle se jelo stavljalo u drvenu posudu – zastrug, 
			nosilo u polje i tamo jelo u vreme poljskih poslova. Jelo se ponekad 
			i na slavama kao «hladno jelo, bez ičega drugog»  
			Rasuri. Popularno jelo u bakračetu, od skuvane vode u koju se 
			doda malo rasola, nadrobi proja, a posle doda nadrobljeni sir i 
			sututka i takvo jede. 
			Žumjara. Jelo od masti ili zejtina pomešanog sa pšeničnim 
			brašnom, kome se doda vruća voda, pomeša se, po želji, a zatim kuva 
			u sudu od bronze (ćitaje ku pičorlje), i dodatak soli prema ukusu, i 
			jede.  
			 
			Turta đe kolješa (mnogi lepši naziv za kačamak). Kačamak je u 
			prošlosti bio čest u svakodnevnoj ishrani, kada nije bilo hleba od 
			pšeničnog brašna. I danas se često koristi u ishrani i predstavlja 
			omiljenu hranu. Priprema se tako što se u bakrač stavi voda da vri, 
			u koju se dodaje polako, kukuruzno brašno, uz stalno mešanje 
			kačamalom (čurkalom) da ne zagori. Mešanje je važno da bi se 
			sprečilo stvaranje gromuljica od brašna. Kako voda vremenom uvri, 
			tako se dodaje po koja šaka kukuruznog brašna, dok se ne stvori 
			čvrsta masa od kuvanog kukuruznog brašna toliko gusta da se ne 
			odvaja od kačamala. Zatim se dodaje so i još malo drži na vatri, a 
			onda se bakrač izvrne na sofru i turta đe kolješa je gotova za jelo. 
			Kačamak se seče na kriške drvenim nožem ili koncem i jede se vruć.
			 
			Postoji izreka o štetnosti za jelo hladnog kačamaka: «Kolješica 
			kalda, la burta sa će arda». Moguće je da je u prošlosti, zbog dužeg 
			stajanja u nekalaisanim bakarnim bakračima, dolazilo do trovanja. 
			Sva pomenuta jela, su pripremana i posluživana na najjednostavniji. 
			U starim jelima, bilo je manje mesa i masnoće, a belančevine su 
			nadoknađivane mlekom, mlečnim proizvodima i jajima. Jednostavna 
			ishrana u prošlosti, zavisila je više nego danas, od umešnosti i 
			prosvećenosti domaćica. 
			 
			O zapisu 
			Zapis je kultno mesto, osvećeno od popa drvo, ispod kojeg se drže 
			molitve o zavetnim danima. Zapisa ima po nekoliko u atarima sela u 
			Timočkoj Krajini. U Valakonju smo zapis našli u dvorištu jednog 
			domaćinstva, uređenog kao kultno mesto. Reč je dudu, čije je stablo 
			bilo opasano kanapom sa zadenutim cvećem, svećama, a na jednom 
			ekseru u njemu, bila je okačena ikona sveca kome je zapis posvećen. 
			Rekli su nam da takvih zapisa ima još u Valakonju. Zapis u ovom 
			domaćinstvu je zaveden posle pomora govedi i bolešljivosti deteta. 
			Goveda su skapavala na paši, iz čista mira, tako da je domaćinstvo, 
			za 10-ak godina, izgubilo nekoliko volova i krava. Iznenadna uginuća 
			goveda, na paši, navode na pomisao da su skapavala od prostrela, 
			pogotovu što su goveda napasana na pašnjacima pored Timoka, koje je 
			voda plavila svakog proleća. Kada bi stoka skapavala u selima, 
			leševi su bacani u reku duž celog toka Timoka, pa se tako prostrel 
			mogao širi za vreme poplava na širem poidručju u slivu reke Timok. 
			Pomenuto je da je u domaćinstvu i dete stalno poboljevalo i često su 
			ga nosili lekarima, ali bez većeg rezultata. Mučeći se zbog toga, 
			najstarija žena u kući, sanjala je jedne noći, da dud ispred kuće 
			treba osvetiti i pretvoriti u zapis. Doveli su popa, koji je osvetio 
			dud u dvorištu na neki od praznika, a zatim je taj praznik slavljen 
			svake godine kao slava. Posle toga im goveda nisu skapavala, a 
			zdravstveno stanje deteta se popravilo.  
			 
			Sujeverice o zdravlju 
			Na Bogojavljenje, Mladence i Cveti, muškarci se ne brijaju, niti 
			češljaju zbog ujeda zmija. Iz istog razloga zapale se krpe, pa se 
			dimom okadi noge i glava svakog ukućana da ga ne bi, tokom godine, 
			ujedale zmije. 
			 
			O lečenju lekovitim biljem 
			Raspitijući se o lečenju lekovitim biljem u Valakonju, saznali smo 
			da su, po njihovom mišljenju i na osnovu iskustava meštana, sledeće 
			biljke lekovite: 
			Turica( petrovac) koristi se za spravljanje čaja, crvenog kao vino, 
			protiv «velike menstruacije». 
			Steža (s`ovr), koristi se za spravljanje čaja protiv proliva. 
			Alba nalba (beli slez) koristi se koren belog sleza za pobačaje.  
			Kukurek, do skoro je korišćen, dokle nije bilo antibiotika, za 
			«zatravnjivanje» ljudi i životinja, i kao koren za pobaćaje. 
			Korenovi belog sleza i kukureka, babe-vračare uvlačile su u 
			matericu, posle čega je dolazilo do krvavljenja i pobačaja. Ovako 
			isprovocirani pobačaji ostavljali su teške posledice na zdravlje 
			žena, a nekad su se završavali smrću.  
			LITERATURA
			
				- Srpski mitološki rečnik. Beograd: Nolit; 1970. p. 133.
 
			 
			 | 
			  | 
			  | 
			  |