Glasilo Podružnice Srpskog lekarskog društva Zaječar

Godina 2016     Volumen 41     Broj 2
     
      [ Sadržaj ] [ Indeks autora ] <<< ] >>> ]      
               
   
Priča o slici

Džon Singer Sardžent
Madam X, 1883–1884.
ulje na platnu
Metropoliten muzej, Njujork





 

     
 
 
     
  Preuzmite tekst u pdf formatu  


Džon Singer Sardžent
Madam X, 1883–1884.
ulje na platnu
Metropoliten muzej, Njujork

Džon Singer Sardžent uspeo je da svojim portretom Madam X šokira Pariz, grad koji je video sve. Izložen na Salonu 1884, ovaj portret izazvao je skandal među pariskom publikom. Posmatrajući ovo remek delo inovativne kompozicije i savršene tehnike iz današnje perspektive, nameće nam se pitanje: šta je zaprepastilo publiku grada koji je dvadeset godina ranije doživeo Olimiju, Doručak na travi i Salon odbačenih?
Nekonvencionalne lepote, tankih usana i neprirodno bledog tena, Amerikanka Ameli Gotro postala je opsesija mladog američkog slikara u potrazi za modelom koji će ga proslaviti u francuskom umetničkom svetu. Inspiraciju je pronašao u madam Gotro i njenoj „bespomoćnoj lenjosti i lepoti koja ne može biti naslikana”.
U crnoj haljini koju je izabrao sam umetnik, madam Gotro predstavljena je u neuobičajenoj pozi. Tela okrenutog ka posmatraču, lica u gotovo prkosnom profilu, stegnutih usana i neznatno spuštenog nosa. Desnom rukom oslonjena je na prazan drveni sto, dok u levoj, ovenčanoj burmom, drži sklopljenu lepezu. Podignuta kosa otkriva njen dug vrat, naga ramena i dve tanke bratele koje neubedljivo drže klasičnu crnu haljinu.
Detalj koji je pokrenuo lavinu loše kritike i skandalizovao parisko društvo danas ne možemo uočiti na portretu Madam X. Reč je o samo jednoj brateli crne haljine provokativnog dekoltea. Naime, originalan portret koji je izložen na Pariskom salonu 1884. godine prikazao je mladu zanosnu damu viskog društva u pomalo neprirodnoj pozi i sa jednom spuštenom bratelom. Uz dozvolu modela, umetnik je imao dovoljno smeslosti da otkrije tajnovite seksualne nagone udate žene visokog društva.
Jedan jedini potez u potpunosti je preokrenuo životne puteve umetnika i njegovog modela. Po izbijanju skandala, Amelina majka insistirala je na povlačenju portreta sa Salona, ali bezuspešno. U strahu da će Amelina porodica uništiti portret, sam umetnik ga je povukao sa Salona i, podlegavši pritiscima kritike i publike, prvi i jedini put izmenio je delo – postavio je zloslutnu bratelu na pravo mesto.
Pariz nije oprostio ovakav skandal ni umetniku ni njegovom modelu. Ameli je preko noći postala predmet ismevanja, a Sardžent pariski izgnanik. Nedugo zatim umetnik je napustio Pariz i preselio se u London nikada se više ne usudivši da naslika išta tako smelo.
Portret Madam X ostaće skriven od očiju javnosti u Sardžantovom alteljeu sve do 1916. godine, kada je, posle smrti Ameli Gotro, sam umetnik prodao svoje delo muzeju Metropoliten u Njujorku, insistirajući da portret ne nosi ime modela, stvorivši tako Madam X, portret koji će i umetniku i modelu pored skandala doneti besmrtnost.

Ada Vlajić, istoričar umetnosti

     
             
             
             
      [ Sadržaj ] [ Indeks autora ] <<< ] >>> ]      
     
 
 
     
Timočki medicinski glasnik, Zdravstveni centar Zaječar
Journal of Regional section of Serbian medical association in Zajecar
Rasadnička bb, 19000 Zaječar, Srbija
E-mail: tmglasnik@gmail.com

Pretraživanje / Site Search

  www.tmg.org.rs

 
     
 
 
      Design: Infotrend  
         

counter on myspace