|   | 
			
			Preuzmite 
			tekst u pdf formatu | 
			  | 
			
			 
			  
			Đorđo de Kiriko 
			Uznemirujuće Muze (Le Muse inquietanti), 1916–1918.  
			Ulje na platnu 
			Privatna kolekcija 
			Preispitivanje veze između stvarnog i nestvarnog, potraga za 
			metafizičkim svetom, enigma života jedni su od osnovnih motiva De 
			Kirikovog slikarstva posle 1910. Tihe, jednostavne, enigmatične 
			scene praznih trgova istorijskih gradova preispituju poimanje 
			stvarnosti. Ovi gradski prostori ne predstavljaju prikaz realnog 
			stanja, već podsećaju na uklete ulice magijskog sveta snova. Kao 
			jedan od glavnih aktera ovih metafizičkih scena javlja se maneken 
			lutka, muza, nem i enigmatičan lik smešten na podijum napuštenog 
			trga. De Kiriko je smatrao da muze predstavljaju inspiraciju koja 
			umetnika navodi da razmišlja izvan realnog sveta, da putuje u 
			metafizički splet sećanja, mitologije i istine.  
			Klasicizam, koji se često javlja u De Kirikovim delima tokom 
			dvadesetih godina dvadesetog veka, bio je veoma popularan u Evropi, 
			ali umetnikova veza sa klasicizmom mnogo je više od prostog trenda u 
			umetnosti. Iskustva stečena u detinjstvu koje je proveo u rodnoj 
			Grčkoj, kao i ljubav prema nemačkom romantizmu, uveli su ga u svet 
			tragedije, enigme i melanholije. Upleteni u moderan svet, klasični 
			motivi uzrokovali su sukob prošlosti i sadašnjosti stvarajući 
			turbulencije i otkrivajući tugu, izolovanost i nostalgiju. 
			Uznemirujuće muze predstavljene su na trgu u gradu Ferera u kome je 
			umetnik živeo tokom Prvog svetskog rata. Trg je oivičen 
			srednjovekovnim zamkom, zgradom sa lođom iz doba renesanse i 
			savremenom fabrikom, i prošaran dugim senkama grada u sumrak. Vreva 
			gradskog života koja bi se očekivala na gradskom trgu u potpunosti 
			je izostala u ovoj sceni i Ferara je postala samo sećanje na svoju 
			prošlost. 
			U prvom planu ove scene nalaze se dve statične i neme figure koje 
			odišu mešavinom različitih stilova. Stojeća figura ima glavu maneken 
			lutke koja je pričvršćena na mišićavi torzo klasične skulpture dok 
			njena haljina podseća na dorski stub. Tanki šavovi koji se mogu 
			primetiti na figuri koja sedi ukazuju na činjenicu da se radi o 
			krpenoj lutki pre nego o mermernoj skulpturi. Njena glava je 
			odšrafljena i postavljena uz noge. U dubokoj senci, udaljena od 
			dveju muza jednako je statična figura Apolona, vođe muza, 
			predstavljena kao antička skulptura na pijedestalu. Imajući u vidu 
			melanholično stanje u kome su muze, postavlja se pitanje kuda će ih 
			Apolon odvesti. 
			Uznemirujuće muze svojom statičnošću, bezličnošću i enigmom uvode 
			nas u svet sa kojim se svakodnevno susrećemo, u kome živimo i koji 
			nas ispunjava, a prema kome se retko ophodimo kao takvom. Duboke 
			senke sumraka postavljaju pitanje kuda će nas noć odvesti, da li će 
			nam muze inspirisati snove, da li će ih Apolon provesti svetovima od 
			kojih toliko bežimo na javi. Pogled nam luta praznim trgovima u 
			potrazi za poznatim, u potrazi za utehom koja će nas spasiti 
			neizvesnosti putovanja svakodnevice u koje se upuštamo nikada 
			dovoljno pripremljeni, stalno razmišljajući o pređenom putu, o putu 
			koji treba preći i o konačnom odredištu koje ni u snovima ne možemo 
			konačno razotkriti.  
			Iako De Kiriko sebe nije smatrao nadrealistom, njegova metafizička 
			dela pružala su inspiraciju mnogim umetnicima. Njegovo 
			preispitivanje prirode stvarnosti, poznavanje filozofije i 
			psihologije podarilo mu je sposobnost da rojeve misli o metafizičkom 
			svetu pretoči u slike koje već čitav vek podstiču nove misli o svetu 
			koji postoji izvan stvarnog sveta u kome živimo, misli o svetu koji 
			čini suštinu našeg postojanja i koji nas nagoni da nastavimo 
			putovanja željni života u novim svetovima. 
			 
			Ada Vlajić, istoričar umetnosti  | 
			  | 
			  | 
			  |