|  |  |  | 
			 
 Rene Magrit
 Lažno ogledalo (Le Faux Miroir), 1928.
 
			Lažno ogledalo nam predstalja ogromno oko bez trepavica čija dužica 
			gotovo magijski oslikava nebo prošarano oblacima, dok se u samom 
			središtu oka (ali i slike) nalazi mat crn krug koji predstavlja 
			zenicu oka. Već samim nazivom, Rene Magrit nam ukazuje na svoje nadrealističko 
			ubeđenje koje se susreće u gotovo svim njegovim delima. 
			Jukstapozicija, kontrast i kontradiktornost neke su od osnovnih 
			osobina njegovog slikarstva i često su prisutne u njegovim delima. 
			Poučeni životnim iskustvom, mi ipak verujemo u poslovicu da su oči 
			ogledalo duše i očekujemo da oko predstavlja portal koji će nas 
			odvesti u dubinu bića čiji deo predstavlja. Oko u Lažnom ogledalu 
			čini upravo suprotno – ono nam pokazuje ono što se nalazi spolja i 
			što svako od nas vidi: nebo.
 Magrit je bio slikar ideja, vidljivih misli radije nego opipljivih 
			predmeta. Iako je posedovao tehničke veštine slikanja, u svojoj 
			izolovanosti vršio je eksperimente koji su bili svesno drugačiji od 
			svega što je znao o slikarstvu. Na ovaj način mogao je osetiti 
			zadovoljstvo slobode u slikanju vrlo nekonvencionalnih slika koje 
			neretko srećemo u nadrealističkom slikarstvu. Nadrealisti su 
			problematizovali pojam vida, tačnije spoljašnjeg vida. Smatrali su 
			da je optički vid ograničen: činjenica da nešto možemo videti ne 
			čini ga stvarnim. S druge strane, unutrašnji vid, halucinacije, 
			snovi u nadrealističkom svetu jednako su stvarni koliko i 
			spoljašnje, vidljive pojave. Lažno ogledalo preispituje upravo pojam 
			vida. Ono, na neki način, predstavlja svevideće oko, dok istovremeno 
			velika crna tačka u središtu kao da predstavlja kraj vidika.
 Sam naziv dela Lažno ogledalo ukazuje na preispitivanje optičkog 
			vida i navodi nas na razmišljanje o razlikama između oka i ogledala: 
			da li je oko zaista ogledalo duše kao što kaže poslovica? Da li oko 
			reflektuje nebo poput ogledala? Da li oko možemo uopšte posmatrati 
			kao ogledalo? Razmišljajući o mnogobrojnim pitanjima koja naviru iz 
			Lažnog ogledala uočavamo razlike između oka i ogledala, uviđajući da 
			ogledalo pruža mehanički odraz, dok je oko uvek selektivno, uvek 
			subjektivno po pitanju onoga što vidi.
 Iznenađujući nas nebom koje nikako nismo očekivali da vidimo u oku, 
			Magrit nas uvodi u svet nadrealističkog razmišljanja o sopstvenom 
			postajanju i pogledu na svet koji nas okružuje. Posmatrajući oko 
			koje posmatra nas dok nas istovremeno ne posmatra, postajemo deo 
			Magritovog magičnog sveta u kome, vrlo često, stvari nisu onakve 
			kakve se na prvi pogled čine.
 
 Ada Vlajić, istoričar umetnosti
 |  |  |  |