Glasilo Podružnice Srpskog lekarskog društva Zaječar

Godina 2012     Volumen 37     Broj 2
     
      [ Sadržaj ] [ Indeks autora ] <<< ] >>> ]      
               
   
Priča o slici

Džon Everet Mile: Ofelija, 1851.
Galerija Tejt, London, Velika Britanija

Ada Vlajić


 
     
 
 
     
     


Džon Everet Mile: Ofelija, 1851.
Galerija Tejt, London, Velika Britanija

Na slici je predstavljena Ofelija, lik iz "Hamleta", jednog od najpoznatijih Šekspirovih dela , kako pevušeći odlomke starih pesmica mirno pluta rekom neposredno pred smrt. Opis Ofelijine smrti, koji iznosi kraljica Gertruda, smatra se jednim od najpoetičnijih objava smrti u književnosti, a slika Ser Džona Evereta Milea predstavlja nezaboravni vizuelni izraz ovih reči. Ofelija, sluđena žalošću za poginulim ocem, dok je brala cveće, pada u reku i dozvoljava joj da je ponese i savlada. Mile je predstavio upravo trenutak kada se Ofelija prepušta reci i smrti, raširenih ruku, pogleda uprtog u nebo bez izraza straha i očajanja, usana otvorenih u pesmi. Šekspir opisuje mesto gde se događaj zbio, opisuje cveće i vrbu i Mile upija te opise i verno ih predstavlja na platnu. U želji da što vernije ilustruje Šekspirove reči, Mile pronalazi mesto na obali reke sa kojeg posmatra i sa kojeg slika pejzaž. U njega kasnije smešta predstavu Ofelije. Iako je slikanje u pleneru već dobro poznato i često korišćeno od strane raznih umetnika raznih epoha, Mile u jednom pismu sarkastično opisuje to iskustvo rečima: Preti mi poziv od suda zbog nedozvoljenog ulaska na tuđ posed... takođe mi preti opasnost od vetra koji bi mogao da me oduva u vodu gde bih intimno osetio Ofelijina osećanja kada je tonula u blatnjavu smrt... Svakako slikanje slike u ovakvim uslovima bi predstavljalo goru kaznu ubici nego smrt vešanjem. Prerafaeliti, kojima je i Mile pripadao, često predstavljaju slike usamljenih žena koje izražavaju osećanja žudnje i nervoze i, u ovom slučaju, ludila. Model za Ofeliju je bila Elizabet Sidal, koja je pozirala Mileu u kadi punoj vode koju su grejale sveće postavljene ispod nje. Mile je bio posebno ponosan na haljinu koju je kupio specijalno zarad ove slike, a koja se na slici prelepo stapa sa rekom u kojoj plovi cveće. Ova slika je dobila najveće pohvale zbog izvanredno, botanički detaljno predstavljene prirode i cveća. Jasno se može videti veliko drvo vrbe koje je palo, kao i mnoštvo cveća koje se jasno može identifikovati i koje ima veoma značajnu simboličnu svrhu: nezaborvak i mak - simboli smrti, ljubičica - simbol vernosti, dok Ofelija oko vrta ima venac od ljubičica, detalj prenet iz samog Šekspirovog dela. Ova simbolika bila je veoma poznata i jasna viktorijanskoj publici, dok su intenzitet boja i njihova specifičnost bili relativno novi i šokantni za publiku. Tragična smrt Ofelije, dirljivo i poetski predstavljena rečima u Šekspirovom delu, preneta je na platno četkicom Milea, koji je tu predstavio iskristalizovani trenutak između života i smrti.

Ada Vlajić, istoričar umetnosti

     
               
             
             
      [ Sadržaj ] [ Indeks autora ] <<< ] >>> ]      
     
 
 
     
Timočki medicinski glasnik, Zdravstveni centar Zaječar
Journal of Regional section of Serbian medical association in Zajecar
Rasadnička bb, 19000 Zaječar, Srbija
E-mail: tmglasnik@gmail.com

Pretraživanje / Site Search

  www.tmg.org.rs

 
     
 
 
      Design: Infotrend  
         

counter on myspace