|
|
|
|
UVOD Modifikacija
tela u estetske, socijalne i religiozne svrhe stara je koliko i sama
civilizacija [1]. U gotovo svim delovima sveta, ljudska potreba za
izražavanjem identiteta, pripadnosti ili statusa reflektovala se
kroz intervencije na telu, uključujući i one na zubima [2]. Zubi,
kao izloženi i lako uočljivi deo lica, igrali su ključnu ulogu u
mnogim ritualnim i dekorativnim praksama. Njihova transformacija –
bilo kroz pigmentaciju, umetanja plemenitih metala i dragog kamenja,
brušenje u različite oblike, ili čak namerno vađenje. Takve prakse
nalazimo među civilizacijama Mezoamerike, naročito Majama, zatim u
staroegipatskim grobnicama, kao i širom istočne i jugoistočne Azije
– u Japanu, Kini i na Filipinima [3,4]. Svaka od ovih kultura
razvila je jedinstvene tehnike i estetske norme koje su odražavale
njihove kosmologije, društvene hijerarhije i ideje o lepoti [5].
U ovom radu fokusiramo se na geografski i hronološki raznolike
primere ukrašavanja zuba kroz istoriju, sa ciljem da se identifikuju
i analiziraju kulturna značenja, tehnike i materijali koji su
korišćeni.
DREVNE CIVILIZACIJE
Jedan od najupečatljivijih oblika dentalne modifikacije u drevnoj
mezoameričkoj civilizaciji jeste praksa ukrašavanja zuba među
Majama. Ova praksa je imala višestruku simboliku i bila je usko
povezana sa estetikom, socijalnim statusom i religijskim
verovanjima. Maje su najčešće bušile male otvore u prednjim zubima
pomoću rotacionih alata, u koje su umetali poludrago kamenje poput
žada, tirkiza ili hematita. Umetanje žada, koji je u njihovoj
kulturi simbolisao besmrtnost, moć i povezanost s božanstvima,
posebno je bilo rezervisano za pripadnike elite [6].
Pored ugradnje kamenja, uobičajena je bila i praksa modifikacije
oblika zuba kroz brušenje, kojom su se formirali špicasti,
T-oblikovani ili urezani zubi. Ovi zahvati su se izvodili u
mladosti, verovatno u okviru rituala inicijacije, čime su dodatno
dobijali na socijalnom i duhovnom značaju. Neke zajednice su čak
praktikovale bojenje ili crnjenje zuba specijalnim supstancama, što
se smatralo znakom čistoće i privlačnosti. Ove sofisticirane
intervencije ukazuju na visok stepen tehničke veštine drevnih Maja,
kao i na duboku ukorenjenost oralne estetike u njihovoj kulturi i
svakodnevnom životu [7].
Kod naroda Anda, poput Inka, zabeleženi su slučajevi simboličkog
brušenja zuba, ali i korišćenja pigmenata za bojenje u crveno ili
crno. Verovalo se da određene boje štite od zlih duhova ili pomažu
pri ritualnim transformacijama. Iako nisu umetali ukrase kao Maje,
značaj zuba bio je prisutan u mnogim ceremonijama.
Za razliku od Maja, kod drevnih Egipćana nema direktnih dokaza o
ugradnji dragog kamenja u zube, niti o svesnoj modifikaciji oblika
zuba u dekorativne svrhe. Međutim, određeni nalazi ukazuju na to da
su Egipćani pridavali veliku pažnju oralnoj higijeni i estetici.
Takođe su razvili rane oblike stomatoloških zahvata, uključujući
povezivanje rasklaćenih zuba zlatnim žicama, što neki tumače kao
rani oblik stomatološke protetike. U grobnicama bogatih pojedinaca
pronađene su proteze i umetci od zlata, koji su najverovatnije imali
i estetsku i simboličku funkciju, kao i dokaz statusne pripadnosti.
U nekim slučajevima, zubi su bili povezivani zlatnim žicama,
verovatno nakon smrti, u okviru pogrebnih priprema koje su imale za
cilj očuvanje "celovitosti tela" za zagrobni život [8].
KINA I ISTOČNA AZIJA
U istočnoazijskim kulturama, dominantne prakse odnosile su se na
bojenje, crnjenje i površinsku modifikaciju. U staroj Kini, naročito
tokom dinastija Han i Tang, praksa bojenja zuba bila je prisutna u
ruralnim oblastima i naročito među etničkim manjinama. Crnjenje zuba
imalo je višestruku simboliku – od zaštite od zlih duhova, preko
izraza čistoće, do vizuelnog izraza harmonije, u skladu s
taoističkim principima jina i janga [9].
Ovakva praksa kasnije je primenjivana i u Vijetnamu. Najpoznatija
praksa u Japanu bila je ohaguro, estetski ritual crnjenja zuba koji
se praktikovao od Heian perioda (9. vek) do kraja 19. veka. Ohaguro
je bio znak zrelosti, ženstvenosti, vernosti i sofisticiranosti, a u
nekim periodima i deo samurajske kulture. Proces je uključivao
korišćenje mešavine gvožđa, sirćeta i biljnih tpigmenata [10,11].
Za razliku od svojih azijskih suseda, drevne civilizacije na
Filipinima, razvile su izuzetno kompleksne oblike ukrašavanja zuba
zlatnim nadoknadama. Arheološki nalazi, poput poznate Bolinao
lobanje, pokazuju da su pojedinci u predkolonijalnom periodu imali
umetke od zlata i gravure na prednjim zubima – što je predstavljalo
statusni simbol i duhovnu zaštitu [12,13]. Neki vladari i plemići
imali su čak i dijamantne nadoknade, što ukazuje na izuzetno
razvijenu dentalnu tehniku i estetske standarde u pretkolonijalnim
društvima [14].
U vedskom periodu Indije, higijena zuba imala je važnu ulogu u
duhovnim i zdravstvenim praksama. Iako direktne modifikacije zuba
nisu bile česte, postoje zapisi o upotrebi ajurverdskih preparata za
izbjeljivanje i jačanje zuba, što je povezano s idejom duhovne i
fizičke čistoće. Kasnije, među nekim aristokratskim slojevima,
beleži se korišćenje umetaka i ukrasnih elemenata od zlata [15].
AFRIKA
Afrika je kontinent sa najraznovrsnijim i najdugovečnijim
tradicijama modifikacije tela, a ukrašavanje i oblikovanje zuba
imalo je važnu ulogu u mnogim zajednicama. Najčešće intervencije na
zubima odnosile su se na namerno vađenje, brušenje i oštrenje i
pigmentisanje zuba [16].
Narod Mangbetu (Demokratska republika Kongo) poznat je po elongaciji
lobanje, ali takođe i po estetskom oblikovanju zuba. Mladim
devojkama i mladićima oštrili su se prednji zubi u oblik trougla,
što je predstavljalo ideal lepote i prepoznatljivost pripadnosti
grupi. Ove modifikacije bile su deo inicijacijskog rituala i
predstavljale su fizičku spremnost i estetsku zrelost [17].
Kod Yaka i Teke naroda (Kongo i Angola), kao i Makonde (Mozambik),
brušenje zuba u šiljke bilo je ritualni čin seksualne zrelosti, ali
i sredstvo za zastrašivanje neprijatelja u ratnim vremenima. Zubi su
smatrani "oknima duše", pa su njihova transformacija i zaštita imali
i spiritualnu dimenziju. Ovaj proces je bio bolan i često izvođen u
adolescenciji [18].
Praksa bojenja zuba i tetoviranja usana crnim pigmentima među Fulani
ženama u severnom Maliju i Nigeru duboko je ukorenjena u njihovoj
kulturi i estetici. Ova tradicija, poznata kao Tchoodi ili
tunpungalle, obuhvata tetoviranje desni, usana i brade prirodnim
pigmentima, često dobijenim iz biljnih izvora poput pepela i biljnih
smola. Cilj ovih modifikacija je naglašavanje bele boje zuba, što se
smatra simbolom čistoće, lepote i duhovne ravnoteže. Ove prakse
često se izvode tokom svečanosti i venčanja, predstavljajući obred
prelaska u odraslo doba i simbolizujući hrabrost i pripadnost
zajednici [19].
Pripadnici Beti i Fang naroda (Kamerun i Gabon) praktikovali su
vađenje prednjih zuba iz gornje vilice kao deo inicijacije u odraslo
doba. Verovalo se da taj čin oslobađa osobu od detinjstva i otvara
duhovni kanal za komunikaciju sa precima. Odsustvo zuba nije se
smatralo hendikepom, već znakom časti i hrabrosti [20].
U plemenima Istočne Afrike, kao što su Dinka i Nuer u Sudanu,
vađenje donjih sekutića je praksa prisutna vekovima. Smatralo se da
uklanjanje ovih zuba omogućava lakše unošenje hrane i lekova u
slučaju bolesti, ali je isto tako bilo simboličko – označavalo je
prelazak iz detinjstva u odraslo doba [21].
Iako poznati po drugim oblicima telesne modifikacije (npr. istezanje
ušiju), neki Masai ratnici (Kenija i Tanzanija) su tokom inicijacije
vadili zube kao simbol žrtve i muškosti. Takođe su praktikovali
oblike tradicionalne dentalne terapije, što je često uključivalo
simboličko „lečenje“ bola pigmentacijom i ritualima [22].
EVROPA
Ukrašavanje zuba u Evropi ima specifičan razvojni put, različit
od tradicija drugih kontinenata, i uglavnom je bio usko povezan sa
društvenim statusom, estetikom i tehnološkim mogućnostima epohe.
Postoje arheološki nalazi koji ukazuju na to da su još u antičkom
Rimu bogatiji slojevi koristili zubne umetke izrađene od zlata ili
kostiju. Iako su funkcionalnost i restauracija bili u fokusu,
postojali su i estetski elementi ukrašavanja [23]. Briga o belini
zuba i oralnoj higijeni bila je deo kulturnih normi, a očuvani
osmesi smatrani su znakom uglađenosti.
Tokom srednjeg veka, dominacija hrišćanske dogme je umanjila značaj
telesne estetike, ali su među evropskim plemstvom Italije i
Francuske zlatni i srebrni zubi bili statusni simboli. Ove
modifikacije nisu imale zdravstvenu funkciju, već su bile deo
dvorskog luksuza i lične estetike [24]. Paralelno, u ruralnim
oblastima Evrope, poput Škotske i Irske, bojenje zuba biljnim
pigmentima, naročito korišćenjem kore drveta, bilo je
rasprostranjeno među ženama. Tamniji zubi smatrani su znakom
skromnosti i pobožnosti.
Za periodu od XVII do XIX veka vezuje se revolucija u stomatološkoj
protetici. U Engleskoj i Francuskoj razvijena je sofisticirana
stomatološka protetika, a estetika belog osmeha postaje dominantni
ideal povezan sa čistoćom i moralnošću. U ovom periodu poznat je
fenomen "Waterloo teeth" – prirodni zubi uzimani sa bojnog polja
nakon bitke kod Waterlooa i korišćeni za izradu proteza za bogatije
slojeve [25].
Tokom perioda španske inkvizicije (1478–1834), Katolička crkva je
strogo zabranjivala "neprirodno ukrašavanje" tela, uključujući i
zube, smatrajući takve prakse jeretičkim i suprotnim verskim
normama. Iako ne postoje konkretni dokazi o gravurama na zubima kao
tajnim verskim simbolima, poznato je da su neki tajni verski redovi
koristili diskretne oznake na telu kao znak pripadnosti i duhovne
posvećenosti [26].
U slovenskim narodima, naročito u Ukrajini i Rusiji, arheološki
nalazi svedoče o praksama ukrašavanja zuba metalnim žicama i zlatnim
nitima, često u ceremonialne svrhe. Ratnici su nosili umetke kao
znak hrabrosti i plemenske pripadnosti, dok su aristokrati razvijali
rane oblike dentalnih nadoknada koristeći zlato i sedef [27].
SAVREMENE SUBKULTURE I UMETNIČKA PRAKSA
Savremene tehnologije omogućile su da ukrašavanje zuba postane
manje invazivno, pristupačnije i bezbednije za pacijente. U 20. i
21. veku, evropske umetničke i muzičke subkulture (npr. punk, goth i
hip-hop zajednice) popularizuju ukrašavanje zuba kroz pirsinge,
ukrasne navlake za zube (grillz – eng.) i laserske gravure. U
Nemačkoj i Francuskoj pojavljuju se i umetnici koji graviraju slike
i poruke na dentalne fasete, kombinujući stomatologiju i umetnost
[28].
Zubni kristali, poznati kao tooth gems, ostaju među najpopularnijim
estetskim dodacima. Noviji trend naglašava minimalizam – koriste se
sitni cirkoni, dijamanti ili oblici poput zvezda, meseca i sličnih
simbola [29]. Pojava nano-tetovaža za zube donosi novinu u estetskoj
stomatologiji. Ove privremene tetovaže nanose se direktno na gleđ i
traju od nekoliko dana do jedne nedelje. Bezbedne su za upotrebu i
često se koriste za specijalne prilike [30].
U urbanim stilovima raste popularnost zlatnih i metalnih navlaka
koje pokrivaju samo jedan zub – najčešće očnjak ili lateralni
sekutić. Savremene verzije ovih ukrasa su sofisticirane, često sa
mat završnicom ili u boji roze zlata.
Zubni ukrasi koji svetle pod UV svetlom postali su trend među
posetiocima festivala i noćnih događaja. Ovi ukrasi se lako
postavljaju i uklanjaju, ne oštećuju zube i dostupni su u različitim
bojama i oblicima [31].
Iako su grillz odavno prisutni u popularnoj kulturi, savremeni
primerci su znatno sofisticiraniji – izrađuju se uz pomoć
intraoralnog skeniranja i 3D dizajna, često sadrže gravure, simbole
ili inicijale, a izrađuju se od različitih legura metala [32].
Jedan od najsavremenijih izraza u domenu zubne estetike predstavlja
koncept geometrijskih porcelanskih faseta - lovja. Ove fasete,
poznate po specifičnom površinskom reljefu sa višestranim
geometrijskim oblicima (dentagoni), izrađuju se od visokoestetske
keramike i odlikuju se preciznošću i individualnim dizajnom [33].
ZAKLJUČAK
Ukrašavanje zuba kroz istoriju odražava složenu povezanost između
estetike, identiteta i rituala. Od drevnih civilizacija, gde su zubi
služili kao simbol statusa i religijskih verovanja, do savremenih
trendova koji povezuju lično izražavanje sa tehnologijom, ovaj
fenomen je evoluirao kroz vreme. Danas, uz pomoć novih stomatoloških
tehnologija, ukrašavanje zuba postaje pristupačnije i manje
invazivno, omogućavajući veću personalizaciju. Iako su se simbolički
i društveni aspekti menjali, ukrašavanje zuba ostaje važan oblik
identifikacije, sa potencijalom da se u budućnosti razvija i dalje,
u skladu sa potrebama savremenog društva.
REFERENCE
- Finley L. Ink, Metal, and Bone: Body Modification in Global
Perspective. In: Body Art and Modernity. London: Routledge;
2009.
- Alt KW, Rösing FW, Teschler-Nicola M. Dental Anthropology:
Fundamentals, Limits, and Prospects. Berlin: Springer Science &
Business Media; 1998.
- Bonner D. Tooth and Nail: The Story of the Modern Toothbrush
and Toothpaste. London: Reaktion Books; 2013.
- Fitzpatrick SM, editor. Island Shores, Distant Pasts:
Archaeological and Biological Approaches to the Pre-Columbian
Settlement of the Caribbean. Gainesville: University Press of
Florida; 2011.
- White TD, Black MT, Folkens PA. Human Osteology. 3rd ed. San
Diego: Academic Press; 2011.
- Tiesler V. La práctica del limado dental entre los antiguos
mayas. Estud Cult Maya. 2001;21:149–68.
- Tiesler V, Cucina A, Ramirez-Salomon M. Permanent Dental
Modifications among the Ancient Maya: Procedures, Health Risks,
and Social Identities. In: Florida Scholarship Online; 2017.
doi:10.5744/florida/9780813054834.003.0017.
- Groark KP. Social opacity and the dynamics of sorcery in
Mixe society. Ethnology. 2001;40(1):49–67.
- South China Morning Post. Dental care in ancient China was
quite advanced [Internet]. 2019. [cited 2025 Apr 25]. Available
from:https://www.scmp.com/magazines/post-magazine/short-reads/article/3042645/dental-care-ancient-china-was-quite-advanced
- Wikipedia. Ohaguro [Internet]. [cited 2025 Apr 25].
Available from:https://en.wikipedia.org/wiki/Ohaguro
- Japan Living. Blackened teeth in Japan (ohaguro): a short
history [Internet]. [cited 2025 Apr 25]. Available from:
https://japanliving.net/blackened-teeth-in-japan-ohaguro-a-short-history
- Junker LL. Raiding, Trading, and Feasting: The Political
Economy of Philippine Chiefdoms. Honolulu: University of Hawai‘i
Press; 1999.
- Greene V. Tooth and Society: The Cultural History of Dental
Aesthetics. Oxford: Oxford University Press; 2001.
- Barretto-Tesoro G. Social Identity and Dental Decoration: A
Case Study from the Philippines. Int J Osteoarchaeol.
2008;18(5):508–19.
- Dash VB, Junius M. Fundamentals of Ayurvedic Medicine: Oral
Traditions and Practices. Varanasi: Chaukhambha Orientalia;
2015.
- Simangwa LD, Åstrøm AN, Johansson A, et al. Traditionally
removed mandibular central incisors and oral health-related
quality of life: a cross-sectional study among adolescents in
Maasai populated areas, Northern Tanzania. BMC Oral Health.
2024;24:324. doi:10.1186/s12903-024-04060-9
- Face2Face Africa. The Art of Skull Elongation by the
Mangbetu Tribe in DR Congo [Internet]. 2017. Oct 31 [cited 2025
Apr 25]. Available from:
https://face2faceafrica.com/article/art-skull-elongation-mangbetu-tribe-dr-congo
- de Matos D, Martins AC, Senna-Martinez JC, et al. Review of
archaeological research in Angola. Afr Archaeol Rev.
2020;37(4):517–34. doi:10.1007/s10437-020-09420-8
- Hadithi Africa. Tchoodi – Fulani lip tattooing culture
[Internet]. 2022. Oct 6 [cited 2025 Apr 25]. Available from:
https://hadithi.africa/tchoodi-fulani-lip-tattooing-culture/
- Garve R, Garve M, Link K, Meyer CG. Infant oral mutilation
in East Africa – therapeutic and ritual grounds. Trop Med Int
Health. 2016;21(9):1099–105.
- Willis MS, Schacht RN. Anterior dental extractions among
Dinka and Nuer refugees in the United States: A case series.
Spec Care Dentist. 2005;25(4):193–8.
- Hassanali J, Amwayi P. Removal of deciduous canine tooth
buds in Kenyan rural Maasai. East Afr Med J. 1995;72(4):207–9.
- Künzl E. Medizinische Instrumente aus Sepulkralfunden der
römischen Kaiserzeit. Mainz: Verlag Philipp von Zabern; 1993.
- Ring ME. Dentistry: An Illustrated History. New York:
Abrams; 1996.
- Coleman W. The History of Prosthetic Dentistry. J
Prosthodont. 2002;11(2):85–92.
- Anderson JM. Daily Life during the Spanish Inquisition.
Westport: Greenwood Press; 2002. ISBN: 0-313-31667-8.
- Eniosova N. A unique 10th century AD gold-plated brooch from
south-east Russia: technical and stylistic authentication.
ArcheoSciences. 2009;33:375–80.
- Geeta IB, et al. Tooth Jewellery: Sparkle with Aurora of
Dental Cosmos: An Overview. J Dent Health Oral Res. 2023.
- Bhatia S, Gupta D, Gupta D, Arora V, Mehta N. Tooth
Jewellery: Fashion and Dentistry go Hand in Hand. Indian J Dent
Adv. 2015;7(4):263–7. doi:10.5866/2015.7.10263
- Gonzales EL, Perez BP, Sanchez JA, Acinas MMR. Dental
Aesthetics as an Expression of Culture and Ritual. Br Dent J.
2010;208(2):77–80. doi:10.1038/sj.bdj.2010.53
- Patil AG. Tooth jewellery: A simple way to add sparkle to
your smile. Indian J Dent Adv. 2010;2(4):356–8.
- Rangelov S, Dimova-Gabrovska M. Dental grillz - critical
analysis and patient opinions. J IMAB. 2022;28(2):4366–70.
- LOVJA. Ceraface design and philosophy [Internet]. 2025
[cited 2025 Apr 25]. Available from:https://www.lovja.com/en
|
|
|
|