|  |  |  | UVODMerenje zdravlja i kvaliteta života kod dece je veoma složeno i 
			praćeno je nizom metodoloških problema, a otežavajuću okolnost 
			predstavljaju specifičnosti dečijeg uzrasta. Dosadašnja istraživanja 
			ukazuju da na kvalitet života pacijenata pored fizičkih 
			karakteristika (poremećaji sposobnosti kretanja vezanih za osnovnu 
			bolest) znatno utiču i druge dimenzije života: socijalna, 
			psihološka, kognitivna [1,2]. Mnogi autori tvrde da su sve dimenzije 
			u „dinamičkom odnosu jedna sa drugom i da su kao takve potencijalno 
			međuzavisne u svakom trenutku“ [3,4]. Deca i adolescenti koji prolaze kroz kombinovano ortopedsko lečenje 
			(medikamentozna terapija, ope-rativno lečenje, fizikalna 
			rehabilitacija), imaju različite teškoće: žale se na umor i 
			iscrpljenost, pokazuju nedostatak energije i fizičke snage, imaju 
			motoričku sporost i slabost, nervozu i razdražljivost, pokazuju 
			sklonost ka povlačenju i izolaciji [5]. Dugotrajno lečenje 
			podrazumeva i veći stepen zavisnosti od roditelja a samim tim i 
			manje nezavisnosti, kojoj inače adolescenti teže, pa raskorak između 
			zavisnosti i nezavisnosti često vodi u konflikte sa roditeljima [6]. 
			Zato dosadašnja istraživanja upućuju na to da je pri proceni dečjeg 
			kvaliteta života najadekvatnije koristiti dupli pristup, odnosno 
			dečije mišljenje dopuniti mišljenjem roditelja. U pokušaju da 
			prevladaju stresove vezane za bolest, lečenje i posledice lečenja 
			adolescenti mogu da ispolje veoma intenzivne emotivne reakcije. Od 
			posebne važnosti su i činioci spoljašnje sredine u kojoj se nalazi 
			bolesno dete: broj dece koja se nalaze u njegovoj neposrednoj 
			blizini, stalno preispitivanje i vaganje "težine" njihove bolesti sa 
			"težinom" bolesti ostale dece u njegovoj okolini [7]. Istovremeno, 
			članovi porodice bolesnog deteta su izloženi stresu izazvanim 
			činje-nicom o prisustvu bolesti jednog člana porodice (često je to 
			najmlađi član), sa neizvesnim uspehom u pogledu lečenja i stalno 
			prisutnom opasnošću od pogoršanja zdravstvenog stanja. Roditeljski 
			stres i funkcionalnost prevladavanja kao i adaptacija na bolest 
			deteta i prilagođavanje mnogim promenama tokom lečenja su od 
			krucijalnog značaja za kvalitet odnosa bolesno dete-roditelj [5]. 
			Studije praćenja su pokazale da su bolja podrška porodice, 
			kompletnost porodice, odsustvo fizičkih i funkcionalnih ograničenja, 
			prevazilaženje teškoća u vezi sa učenjem, podrška škole i 
			interesovanje vršnjaka iz škole tokom trajanja lečenja kao i 
			kvalitetna psihološka podrška i pomoć u bolnici od velikog značaja 
			za uspešno prilagođavanje i resocijalizaciju obolelog deteta 
			[8,9,10,11].
 CILJ ISTRAŽIVANJAIspitati usaglašenost stavova o kvalitetu života zdrave i bolesne 
			dece školskog uzrasta i njihovih roditelja-pratilaca. MATERIJAL I METODEIstraživanje je sprovedeno u obliku studije preseka, na uzorku od 
			170 dece školskog uzrasta od 8 do 18 godina i njihovih roditelja. 
			Ovom studijom je obu-hvaćeno 85-oro dece i njihovih roditelja, 
			lečene na Službi za dečiju ortopediju i traumatologiju Instituta za 
			ortopedsko-hirurške bolesti "Banjica" u Beogradu. Kontrolna grupa je 
			izabrana metodom slučajnog uzorka i čini je 85-oro dece i njihovih 
			roditelja, Osnovne škole "Vuk Karadžić" i Treće beogradske gimnazije 
			u Beogradu. Poštujući etičke zahteve, svi ispitanici su bili pismeno 
			upoznati sa osnovnim ciljevima istraživanja i informacijom da će 
			dobijeni podaci biti korišćeni isključivo u naučne svrhe, kao i da 
			se garantuje anonimnost svih dobijenih podataka i identiteta 
			ispitanika. Kriterijum za uključivanje u studiju bio je uzrast dece od 8 do 18 
			godina. Kriterijumi za isključivanje iz studije bili su: deca koja 
			ne govore srpski jezik, oligofrenost ili mentalna retardacija, 
			nespremnost za saradnju dece ili njihovih roditelja.
 Kao instrument merenja kvaliteta života kod dece korišćena je 
			modifikovana verzija upitnika PedsQL (Pediatric Quality of Life 
			InventoryTM). Pored dece, analognim upitnikom je anketiran i 
			pratilac - roditelj odnosno staratelj.
 Pitanja su grupisana u tri oblasti koja se odnose na sledeće 
			dimenzije života: fizički aspekt života, društveno-socijalni aspekt, 
			psihološko-emotivni aspekt života. Skaliranje pitanja se odvijalo 
			putem Likertove skale, koja se sastoji od 5 tačaka: 0 - nikad, 1 - 
			skoro nikad, 2 - ponekad, 3 često, 4 - uvek. Rezultati smo 
			pretvarali u vrednosti skale od 0 do 100, potom ih transformisali 
			obrnutim putem 0 = 100, 1 = 75, 2 = 50, 3 = 25, 4 = 0 (veća vrednost 
			govori o boljoj proceni posmatrane dimenzije kvaliteta života). 
			Ukoliko je nedostajalo više od 50 % odgovora, rezultat se nije 
			računao, a ukoliko je odgovoreno na 50 % ili više pitanja, obračunat 
			je srednji rezultat na skali.
 Prema starosnim kategorijama anketirana deca su podeljena u dve 
			grupe: prva grupa uzrasta 8 do 12 godina i druga grupa dece uzrasta 
			13 do 18 godina. Prosečna starost bolesne dece je iznosila 
			13,43±3,07 godina, a prosečna starost zdrave dece je iznosila 12,46 
			±3,03 godina, i to u ispitivanoj grupi za uzrast 8 do 12 godina kod 
			bolesne dece 9,97±1,46 godina, a kod zdrave dece 9,73 ±1,29 godina; 
			dok je za uzrast od 13 do 18 godina: kod bolesne dece 15,51±1,47 
			godina, a kod zdrave 15,11±1,44 godina.
 U grupi bolesne dece bilo je 39 (45,9%) dece muškog pola i 46 
			(54,1%) dece ženskog pola. U grupi zdrave dece bilo je 52 (61,2%) 
			dece muškog pola i 33 (38,8%) dece ženskog pola.
 
			 Grafikon 1. Distribucija anketirane dece po polu i grupama
 Distribucije ispitanika u odnosu na pol, grupe i podgrupe 
			analizirane su x2 testom. Razlike varijansi prosečne 
			starosti ispitivane dece prema grupama je analizirana ANOVA testom.U 
			tabe-lama su prikazane prosećne vrednosti ± standardna devijacija, 
			95% CI sa (donja-gornja) granicama pouzdanosti, minimalne i 
			maksimalne vrednosti svake podskale upitnika. Kao jedna od metoda 
			analize korišćen je Pirsonov koeficijent korelacije za opisivanje i 
			analizu međusobne povezanosti visine skorova u odgovorima dece i 
			roditelja. Studentov T test korišćen je za ispitivanje značajnosti 
			razlika u visini prosečnih ocena skorova u odgovorima dece i 
			roditelja u određenim grupama. Za nivo značajnosti određena je 
			vrednost p<0,050, a statistička analiza i grafičko prikazivanje je 
			urađeno u SPSS ver. 20.0, kao i u WinStat 98.  REZULTATIOvim istraživanjem je obuhvaćeno 170 dece školskog uzrasta, 
			starosti od 8 do 18 godina od toga 85-oro bolesne dece, a isto 
			toliko zdrave dece.Analizom prosečnih ocena svake dimenzije kvaliteta života su 
			dobijene sledeće vrednosti: kod bolesne dece najmanja za fizički 
			aspekt života (66,99), najveća za emocionalni i psihološki aspekt 
			života (94,67), a kod zdrave dece najmanja za fizički aspekt života 
			(72,65) a najveća za emocionalni i psihološki aspekt života (98,29).
 Analizom prosečnih ocena svake dimenzije kva-liteta života su 
			dobijene sledeće vrednosti: kod ro-ditelja bolesne dece najmanja za 
			oblast Brige i strahovi (71,54), najveća za Uobičajene aktivnosti 
			(94,59), a kod roditelja zdrave dece najmanja za oblast Umor (72,65) 
			a najveća za oblast Uobičajene aktivnosti (98,82).
 Testiranjem prosečnih vrednosti skorova skala fizičkog, 
			društveno-socijalnog i emotivno-psihološkog aspekta života za zdravu 
			i bolesnu decu uzrasta 8 do 12 godina dokazana je statistički 
			značajna razlika u skoru kretanja (p<0,041), socijalnog aspekta 
			života (p<0,022), skali briga i strahova (p<0,0001), i ukupnoj skali 
			emotivnog i psihološkog aspekta života (p<0,009).
 
			 Grafikon 4: Prikaz značajnih razlika prosečnih ocena dece
 i značajnih razlika prosečnih ocena roditelja u grupama zdrave dece 
			po dobnim grupama
 Legenda: FAŽ – fizički aspekt života, B – bol, UA – uobičajene 
			aktivnosti, K – kretanje, U – umor, SAZ – socijalni aspekt života, 
			EPAZ – emocionalni i psihološki aspekt života, EPAZ samost. – 
			samostalnost, EPAZ BiS – brige i strahovi, EPAZ TH – terapija
 Tabela 1: Prikaz značajnosti razlika prosečnih ocena dece i 
			roditelja u grupama zdrave u odnosu na bolesnu decu
 
				
					| Starost od 8 do 12 | F test | Starost od 13 do 18 | F test |  
					| Deca | Roditelji | Deca | Roditelji |  
					| Bol | Bolesni | ns | 0,008 | Bolesni | 0,0001 | 0,0001 |  
					| Zdravi | Zdravi |  
					| UA | Bolesni | ns | ns | Bolesni | 0,003 | 0,002 |  
					| Zdravi | Zdravi |  
					| K | Bolesni | 0,041 | 0,028 | Bolesni | ns | ns |  
					| Zdravi | Zdravi |  
					| U | Bolesni | ns | ns | Bolesni | ns | ns |  
					| Zdravi | Zdravi |  
					| FAZ | Bolesni | ns | 0,028 | Bolesni | ns | ns |  
					| Zdravi | Zdravi |  
					| SAZ | Bolesni | 0,022 | 0,041 | Bolesni | ns | ns |  
					| Zdravi | Zdravi |  
					| EPAZ Samos. | Bolesni | ns | 0,003 | Bolesni | ns | ns |  
					| Zdravi | Zdravi |  
					| EPAZ BiS | Bolesni | 0,0001 | 0,0001 | Bolesni | 0,001 | 0,0001 |  
					| Zdravi | Zdravi |  
					| EPAZ TH | Bolesni | ns | 0,012 | Bolesni | ns | ns |  
					| Zdravi | Zdravi |  
					| EPAZ | Bolesni | 0,009 | 0,0001 | Bolesni | 0,026 | 0,019 |  
					| Zdravi | Zdravi |  Legenda: FAŽ – fizički aspelt života, B – bol, UA – uobičajene 
			aktivnosti, K – kretanje, U – umor, SAZ – soci-jalni aspekt života, 
			EPAZ – emocionalni i psihološki aspekt života, EPAZ samost. – 
			samostalnost, EPAZ BiS – brige i strahovi, EPAZ TH – terapija
 Prosečne vrednosti skorova skala fizičkog, socijalnog i 
			emotivno-psihološkog aspekta života dece i statističkih značajnosti 
			razlika dobijenih testiranjem T testom, prikazane su na grafikonu 
			koji sledi.
 
			 Grafikon 5: Prikaz značajnosti razlika prosečnih ocena dece i 
			roditelja u grupama zdrave u odnosu na bolesnu decu starosti od 8 do 
			12 godina
 
 Legenda: FAŽ – fizički aspekt života, B – bol, UA – uobičajene 
			aktivnosti, K – kretanje, U – umor, SAZ – socijalni aspekt života, 
			EPAZ – emocionalni i psihološki aspekt života, EPAZ samost. – 
			samostalnost, EPAZ BiS – brige i strahovi, EPAZ TH – terapija
 Testiranjem vrednosti skorova upitnika za roditelje zdrave i bolesne 
			dece uzrasta 8 do 12 godina dokazana je statistički značajna razlika 
			u: skoru bola (p<0,008), kretanja (p<0,028), skoru fizičkog aspekta 
			života (p<0,028), socijalnog aspekta života (p<0,041), skali 
			samopouzdanja (p<0,003), skali briga i strahova (p<0,0001), skoru 
			terapije (p<0,012), i ukupnoj skali emotivno-psihološkog aspekta 
			života (p<0,006). Testiranjem prosečnih vrednosti skorova bolesne i zdrave dece 
			uzrasta 13 do 18 godina dokazana je statistički značajna razlika u: 
			skoru bola (p<0,0001), skoru uobičajenih aktivosti (p<0,003), skali 
			briga i strahova (p<0,001), i ukupnoj skali emotivnog-psihološkog 
			aspekta života (p<0,026).
 Testiranjem prosečnih vrednosti skorova roditelja bolesne i zdrave 
			dece uzrasta 13 do 18 godina dokazana je ista statistički značajna 
			razlika kao kod dece tog uzrasta i to u: skoru bola (p<0,0001), 
			skoru uobičajenih aktivosti (p<0,002), skali briga i strahova 
			(p<0,001), i ukupnoj skali emotivnog-psihološkog aspekta života 
			(p<0,019).
 
 Testiranjem odgovora bolesne dece u obe grupe i njihovih roditelja 
			nije uočena statistička značajnost. Deca su ocenila oblast Bol nešto 
			višom ocenom od roditelja, ali i oblast Kretanja i Terapiju. Ostale 
			skale su imale više roditeljske ocene.
 Testiranjem odgovora zdrave dece uzrasta od 8 do 12 godina i 
			njihovih roditelja uočena je statistički značajna razlika: skala 
			fizički aspekt života (p<0,010), najniže ocene za oblast umor 
			(p<0,0001), i za skalu emotivno-psihološkog aspekta života 
			(p<0,013), najniže ocene za oblast samospoznaja (p<0,003). 
			Testiranjem skorova skala fizičkog, socijalnog i 
			emotivno-psihološkog aspekta života odnosno odgovora zdrave dece 
			uzrasta do 12 godina i njihovih roditelja bilo je statistički 
			značajnije razlike.
 Testiranjem odgovora zdrave dece uzrasta od 13 do 18 godina i 
			njihovih roditelja nije bilo statistički značajnije razlike.
 Komparacijom prosečnih vrednosti ispitivanih skala kod bolesne dece 
			za uzrast do 12 godina i njihovih roditelja dokazana je značajna 
			korelacija, osim u skali umora, i skali socijalnog aspekta života 
			(prikaz koeficijenata Pirsonove korelacije u tabeli).
 Komparacijom prosečnih vrednosti ispitivanih skala kod bolesne dece 
			uzrasta od 13 do 18 godina i njihovih roditelja dokazana značajna 
			korelacija (prikaz koeficijenata Pirsonove korelacije u tabeli).
 
			 Grafikon 6: Prikaz značajnosti razlika prosečnih ocena dece i 
			roditelja u grupama zdrave u odnosu na bolesnu decu starosti od 13 
			do 18 godina
 
 Legenda: FAŽ – fizički aspekt života, B – bol, UA – uobičajene 
			aktivnosti, K – kretanje, U – umor, SAZ – socijalni aspekt života, 
			EPAZ – emocionalni i psihološki aspekt života, EPAZ samost. – 
			samostalnost, EPAZ BiS – brige i strahovi, EPAZ TH – terapija
 U tabeli i na grafikonu koji slede poređane su ocene skala fizičkog, 
			socijalnog i emotivno-psihološkog aspekta života dece u određenim 
			dobnim grupama u odnosu na ocene roditelja kako bolesne tako i 
			zdrave dece.
 Tabela 2: Prikaz značajnosti razlika prosečnih ocena dece u odnosu 
			na roditelje u pojedinačnim grupama zdrave i bolesne dece po dobnim 
			grupama
 
				
					| DECA vs RODITELJI
 | Bolesni od 8 do 12 (N=32)
 | Bolesni od 13 do 18 (N=53)
 | Zdravi od 8 do 12 (N=42)
 | Zdravi od 13 do 18 (N=43)
 |  
					| Mean | SD | T test | Mean | SD | T test | Mean | SD | T test | Mean | SD | T test |  
					| Bol | Dete | 80,27 | 22,85 | ns | 76,42 | 23,12 | ns | 88,39 | 15,41 | ns | 92,01 | 10,77 | ns |  
					| Roditelj | 79,69 | 20,76 | 76,18 | 23,06 | 91,67 | 17,22 | 92,44 | 10,17 |  
					| UA | Dete | 94,29 | 11,81 | ns | 94,90 | 10,47 | ns | 96,84 | 7,53 | ns | 99,71 | 0,92 | ns |  
					| Roditelj | 94,78 | 11,07 | 94,48 | 10,78 | 97,92 | 6,05 | 99,71 | 0,98 |  
					| K | Dete | 93,91 | 12,1 | ns | 90,66 | 17,51 | ns | 98,1 | 4,27 | ns | 91,05 | 15,49 | ns |  
					| Roditelj | 92,34 | 14,76 | 94,25 | 10,26 | 97,98 | 5,95 | 91,63 | 15,46 |  
					| U | Dete | 76,37 | 22,27 | ns | 70,40 | 18,6 | ns | 69,64 | 20,64 | 0,0001 | 64,39 | 19,93 | ns |  
					| Roditelj | 82,14 | 20,17 | 73,94 | 19,02 | 83,48 | 19,42 | 69,48 | 25,04 |  
					| FAZ | Dete | 86,21 | 13,52 | ns | 83,09 | 12,92 | ns | 88,24 | 9,48 | 0,010 | 86,79 | 8,92 | ns |  
					| Roditelj | 87,24 | 11,25 | 84,71 | 11,2 | 92,76 | 9,89 | 88,31 | 9,89 |  
					| SAZ | Dete | 83,98 | 18,21 | ns | 87,34 | 16,85 | ns | 92,06 | 11,34 | ns | 84,98 | 18,66 | ns |  
					| Roditelj | 84,64 | 16,1 | 84,28 | 21,3 | 92,66 | 16,74 | 83,72 | 18,63 |  
					| EPAZ Samos. | Dete | 83,85 | 23,66 | ns | 82,70 | 21,17 | ns | 87,91 | 17,29 | 0,003 | 86,43 | 14,32 | ns |  
					| Roditelj | 85,42 | 19,17 | 82,23 | 23,17 | 95,63 | 9,06 | 87,4 | 16,5 |  
					| EPAZ BiS | Dete | 65,34 | 28,56 | ns | 77,91 | 20,36 | ns | 86,9 | 15,55 | ns | 90,7 | 13,57 | ns |  
					| Roditelj | 66,46 | 28,08 | 74,61 | 23,03 | 91,57 | 14,88 | 90,5 | 15,78 |  
					| EPAZ TH | Dete | 72,46 | 23,65 | ns | 82,43 | 19,61 | ns | 80,21 | 19,9 | ns | 86,92 | 17,72 | ns |  
					| Roditelj | 71,09 | 26,79 | 80,19 | 22,53 | 85,27 | 20,79 | 85,47 | 18,64 |  
					| EPAZ | Dete | 73,88 | 20,78 | ns | 81,01 | 16,39 | ns | 85,00 | 14,69 | 0,013 | 88,02 | 13,34 | ns |  
					| Roditelj | 74,32 | 21,13 | 79,01 | 19,85 | 90,82 | 12,78 | 87,79 | 15,14 |  Legenda: FAŽ – fizički aspekt života, B – bol, UA – uobičajene 
			aktivnosti, K – kretanje, U – umor, SAZ – socijalni aspekt života, 
			EPAZ – emocionalni i psihološki aspekt života, EPAZ samost. – 
			samostalnost, EPAZ BiS – brige i strahovi, EPAZ TH – terapija. 
			 Grafikon 7: Prikaz značajnosti razlika prosečnih ocena dece u odnosu 
			na roditelje grupi zdrave i dece od 8 do 12 god.
 Legenda: FAŽ – fizički aspekt života, B – bol, UA – uobičajene 
			aktivnosti, K – kretanje, U – umor, SAZ – socijalni aspekt života, 
			EPAZ – emocionalni i psihološki aspekt života, EPAZ samost. – 
			samostalnost, EPAZ BiS – brige i strahovi, EPAZ TH – terapija.
 Tabela 3: Korelacija između dečijih i roditeljskih odgovora prema 
			dobnim grupama bolesne i zdrave dece 
				
					|  | Bolesni od 8 do 12 (N=32)
 | Bolesni od 13 do 18 (N=53)
 | Zdravi od 8 do 12 (N=42)
 | Zdravi od 13 do 18 (N=43)
 |  
					| Pirsonov koeficijent
 | Sig. | Pirsonov koeficijent
 | Sig. | Pirsonov koeficijent
 | Sig. | Pirsonov koeficijent
 | Sig. |  
					| B | 0,863** | 0,000 | 0,773** | 0,000 | 0,219 | ns | 0,769** | 0,000 |  
					| UA | 0,872** | 0,000 | 0,376** | 0,005 | 0,073 | ns | 0,551** | 0,000 |  
					| K | 0,534** | 0,002 | 0,386** | 0,004 | 0,061 | ns | 0,945** | 0,000 |  
					| U | 0,292 | ns | 0,572** | 0,000 | 0,373* | 0,015 | 0,651** | 0,000 |  
					| FAZ | 0,659** | 0,000 | 0,685** | 0,000 | 0,366* | 0,017 | 0,788** | 0,000 |  
					| SAZ | 0,295 | ns | 0,667** | 0,000 | 0,663** | 0,000 | 0,821** | 0,000 |  
					| Samosp. | 0,541** | 0,001 | 0,597** | 0,000 | 0,390* | 0,011 | 0,855** | 0,000 |  
					| BiS | 0,848** | 0,000 | 0,781** | 0,000 | 0,274 | ns | 0,809** | 0,000 |  
					| TH | 0,893** | 0,000 | 0,630** | 0,000 | 0,429** | 0,005 | 0,813** | 0,000 |  
					| EPAZ | 0,883** | 0,000 | 0,674** | 0,000 | 0,445** | 0,003 | 0,874** | 0,000 |  Legenda: FAŽ – fizički aspekt života, B – bol, UA – uobičajene 
			aktivnosti, K – kretanje, U – umor, SAZ – socijalni aspekt života, 
			EPAZ – emocionalni i psihološki aspekt života, EPAZ samost. – 
			samostalnost, EPAZ BiS – brige i strahovi, EPAZ TH – terapija
 Komparacijom prosečnih vrednosti ispitivanih skala kod zdrave dece 
			uzrasta do 12 godina i njihovih roditelja dokazana je značajna 
			korelacija kod sledećih skala fizički aspekt života, posebno za 
			oblast umor, zatim kod skale socijalnog aspekta života, i ukupnoj 
			skali emotivno-psihološkog aspekta života, posebno za oblast 
			samopouzdanja, terapije. Komparacijom prosečnih vrednosti skorova u 
			grupama dece koja su zdrava u dobi od 13 do 18 godina i prosečnih 
			vrednosti skorova njihovih roditelja kod svih aspekata života je 
			dokazana značajna korelacija.
 DISKUSIJAAnaliza kvaliteta života uz preživljavanje danas predstavlja 
			opšte prihvaćen algoritam u evaluaciji efekata primenjenog lečenja 
			[12]. Međutim, jedan od najvećih problema pri proceni kvaliteta 
			života dece je specifičnost dečijeg uzrasta i pitanje “čije 
			mišljenje treba uzeti u obzir - roditelja ili deteta" [13]. Još uvek 
			ne postoji jedinstven pristup, ali sve je više istraživača koji 
			smatraju da treba koristiti „dupli pristup“, da pored mišljenja 
			roditelja treba uzeti u obzir i mišljenje dece [14,15].Dostupnost paralelnih instrumenata za merenje kvaliteta života, za 
			decu i roditelje, pokrenulo je pitanja usagla-šenosti između ličnog 
			viđenja dece u odnosu na viđenje njihovih roditelja [16,17,18,19]. 
			Analizirajući dobijene odgovore roditelja i bolesne dece primenom 
			ovog upitnika utvrdili smo da postoji povezanost između dečijih i 
			roditeljskih odgovora, osim za oblast emotivno-psihološke dimenzije 
			života gde je najveći stepen mimoilaženja u odgovorima prisutan za 
			oblast brige i strahovi u grupi bolesne dece. Razlika u rezultatima 
			proističe iz činjenice da su roditelji višom ocenom ocenili skalu 
			umora i socijalnog aspekta života bolesne dece, od same dece.
 Zdrava deca uzrasta od 8 do 12 godina su ocenila znacajno slabije 
			fizički i emotivno-psihološki aspekt života u odnosu na svoje 
			roditelje, dok je za uzrast od 8 do 13 godina bolja usaglašenost 
			odgovora dece i roditelja. Roditelji su višom ocenom ocenili skalu 
			bola i uobičajenih aktivnosti, od same dece, a skalu kretanja nižom 
			ocenom od same dece.
 Eiser i Morse su zaključili da je stepen usagla-šenosti uslovljena 
			oblašću koja se meri (veća usaglašenost je nađena u oblastima 
			fizičkih aspekata zdravlja u odnosu na emocionalno-socijalni 
			aspekt), takođe da je stepen usaglašenosti veći između roditelja sa 
			hronično obolelom decom [20].
 Neki radovi o kvalitetu života dece u Velikoj Britaniji govore o 
			niskom procentu usaglašenosti odgovora dece i roditelja, s tim da je 
			usaglašenost odgovora bila veća kod starije dece, najviše u oblasti 
			psihosocijalnog zdravlja, dok kod dece mlađeg uzrasta u oblasti 
			fizičkog zdravlja. Statistički značajne središne razlike uočene su u 
			upitniku kvaliteta života popunjenog od strane roditelja o kvalitetu 
			života njihove dece u srednjem uzrastu [21].
 Dodatni faktor, koji je nemoguće zaobići u razmatranju, jeste lično 
			stanje roditelja, njihovo funkcionisanje i osećaj blagostanja. 
			Analizirajući odgovore koje se odnose na socijalni aspekt života 
			roditelji obe ispitivane grupe dece, bez obzira na uzrast, dali su 
			niže ocene. Neke studije su pokazale da majke koje su sopstveno 
			blagostanje ocenile niskom ocenom, nisko ocenjuju i kvalitet života 
			svoje dece, što sugeriše da roditelji često projektuju lična 
			osećanja na procenu funkcionisanja deteta [22,23].
 Naša studija je pokazala da je ocena koju su roditelji davali 
			prilikom popunjavanja upitnika o kvalitetu života i zdrave i bolesne 
			dece uglavnom viša u odnosu na ocene same dece, osim u oblasti 
			socijalnog aspekta života za obe grupe dece, dok je u grupi bolesne 
			dece niža za oblast emotivno-psihološkog aspekta života.
 ZAKLJUČAKDobijeni rezultati mnogih do sada korišćenih testova otkriće 
			međuzavisnosti i relacije između različitih dimenzija kvaliteta 
			života dece i njihovih roditelja i daće značajan doprinos u 
			definisanju diferencijalno dijagnostičkih parametara, unapređenju 
			terapijskih procedura, uticaće na redefinisanje pristupa u 
			planiranju i programiranju rehabilitacije dece sa ortopedskim 
			problemima, kao i na organizaciju procesiranog rada u bolničkim 
			uslovima. LITERATURA
				Simeoni MC, Anquer P, Gentile S, et al. Results of 
				conceptualismation and validation of New french Health Related 
				Quality of Life instrument in Adolescence. Quality of Life 
				Research, Kluwer Academic Publichers 1998; 7-661.Beauchamp TL. Does Ethical Theory Have a Future in 
				Bioethics. J Law Med Ethics 2004; 32 (2): 209-17.Davern M, Cummins RA. Is life dissatisfaction the opposite 
				of life satisfaction. Austr J Psychol 2006; 58 (1):1-7.Cummins Ra. Normative life satisfaction. Meansurment issues 
				and homeostatic model. Soc Indic Res 2003; 64:225-256.Hiroko M, Michael G. Vitale, Joshua E. Hyman and David P. 
				Roye Jr. Can parents rate their childrens quality of life? 
				Perspectives on pediatric orthopedic outcomes. Journal of 
				Pediatric Orthopaedics B 2011; 20:184-190.Varni JW, Seid M, Smith Knigh T, Uzark K, Szer I. The 
				PedsQLTM4.0 Generic Core Scales: Sensivity, Responsiveness, and 
				Impact on Clinical Desicion-Macing. Journal of Behavioral 
				Medicine 2002; 25:175-193. Landgraft MJ, Abetz L. Measuring Health Outcomes in 
				Pediatric Populations: Issues in Psychometrics and Application, 
				Quality of Life and Pharmacoeconomics in Clinical Trials. Second 
				Edition. Edited by Spilker B. Philadelphia: Lippincott- Raven 
				Publichers; 1996.p.793-801.Shalcok RL, editor. Quality of Life. Vol I. 
				Conceptualization and measurement. Washington: American 
				Association on Mental Reatration; 1996.Peterson MGE, Allegrante JP, Cornell CN. Measuring recovery 
				after a hip fracture using the SF -36 and Cummings scale. 
				Osteoporosis Int 2002;13:296-302.Landgraft MJ, Abetz L. Inluences of Sociodemographic 
				Characteristics on Parental Reports of Childrens Physical and 
				Psihosocial Well-Being: Early Experiences With the Child Health 
				Quesstionnaire. In: Drotar Measuring health-related Quality of 
				Life in Children and Adolescents. New York: Elbraum; 
				1998.p.105-126.Landgraf JM, Abety L, Ware JEJ. Child Health Qestionnare 
				(CHQ): A User's Manuel. Boston MA: Health Act; 1999. Bhatia S, Jenney ME, Bogue MK, et al. The 
				Minneapoliss-Manchester Quality of life instrument: Reliability 
				and validity of the adolescent Form. J Clin Oncol 
				2002;20:4692-4698.Theunissen NC, Vogels TG, Koopman HM, et al. The proxy 
				problem: Child report versus parent report in health-related 
				quality of life reasearch. Qual Life res 1998;7:387-397.Vogels T, Verrips GH, Koopman HM. TACQOL manual. Parent Form 
				and Child form, Leiden: Leiden Center for Child health and 
				Pediatrics, LUMC- TNO, 2000.Vogels, T, Bruil J, Koopman H. TACQOL CF-12-15 Manual Leiden 
				TBO Prevention and Health; 2004.Varni JW, Seid M, Rode CA. The PedsQlTM Pediatric Generic 
				Core Quality of Life Invenntory TM, Med Care 1999; 37:126-139.Spijkerboer AW, Utens EMWJ, De Koning WB, et al. Health 
				related quality of life in children and adolescents after 
				invasive treatment for congenital heart disease. Qual Life Res 
				2006: 15:663-673.Flapper BCT, Koopman HM, Napel C, et al. Psychometric 
				properties of the TACQOL-asthma, a disease specific measure of 
				health related quality of life for children with asthma and 
				their parents. Chron Respir Dis 2006; 3:65-72.Bekkering WP, Vilet Vieland TPM, Koopman HM, et. al The 
				BT-DUX: Developement of a subjective measure of health-related 
				quality of life in patients who underwent surgery for lower 
				extremity malignant bone tumor. Pediatr Blood and cancer 2009; 
				53:348-355.Eiser C, Morse R. Can parents rate their child’s 
				health-related quality of life? Results of a systematic review“, 
				Qual Life Res 2001;10(4):347-57.Cremeens J, Eiser C, Blades M. Factors influencing agreement 
				between child self-report and parent proxy-reports on the 
				Pediatrics Quality of Life Inventory 4.0 (PedsQLTM) generic core 
				scales. Health and Quality of Life Outcomes 2006;4:58.Theunissen NC, Vogels TG, Koopman HM, et al. The proxy 
				problem: Child report versus parent report in health-related 
				quality of life reasearch. Qual Life res 1998;7:387-397.Yang HC, Thornton LM, Shapiro CL, et al. Surviving 
				recurrence: Psychological and quality of life recovery. Cancer 
				2008;112:1178-1187. NapomenaOvaj rad je podržalo Ministarstvo prosvete i nauke Republike Srbije 
			kroz projekat broj III 41004.
 Acknowledgement
 This work was supported by Ministry of Education and Science 
			Republic of Serbia, grant No III 41004.
 
 |  |  |  |