|  |  |  | UVODPovećanje sedentarnog načina života i smanjenje fizičke 
			aktivnosti može imati negativnih posledica po zdravlje oba pola, 
			uključujući i povećanje rizika od kardiovaskularnih oboljenja (KVO). 
			Smatra se da skoro 50% mladih uzrasta od 12. do 21. godine ne 
			upražnjava redovno fizičku aktivnost.[1, 2] Redovna fizička 
			aktivnost smanjuje rizik kod odraslih od rane smrti od koronarne 
			bolesti srca, šloga, povišenog krvnog pritiska, tip 2 dijabetes 
			melitusa, karcinoma kolona i dojke i depresije.[3, 4]Studije koje istražuju sedentarni način života omladine u SAD 
			pokazuju da je dužina gledanja televizije (TV) direktno 
			proporcionalna učestalosti gojaznosti. U delu rada o prekursorima 
			ateroskleroze kod dece i mladih "Fizička aktivnost i rizik za KVO" 
			(Physical Activity and CAD Risk) Belay B i saradnici konstantuju da:
 - Adolesecnti i mlađe odrasle osobe oba pola 
			imaju korist od fizičke aktivnosti.
 - Svakodnevna umerena fizička aktivnost 
			korisna je za sve uzraste.
 
 Izraženija fizička aktivnost je takođe korisna, ali nosi veći rizik 
			od povreda, menstruacionih poremećaja itd. Komitet Američke 
			akademije pedijatrije u stategiji za zdrave stilove života naglašava 
			negativan uticaj dužeg vemena provedenog sedentarno (TV, video igre, 
			kompjuter). Ta deca i mladi češće su agresivni, zloupotreblajvaju 
			supstance i imaju smanjen uspeh u školi.[5]
 CILJ RADACilj rada je procena stepena fizičke aktivnosti i sedentarnog 
			stila života adolescenata u Zaječaru. Posredni cilj je procena stila 
			i načina života ispitanika i povećanog rizika za nastanak negativnih 
			dejstva smanjene fizičke aktivnosti i povećanja sedanternog načina 
			zivota. METODOLOGIJA RADAPodaci o stilu zivota fizičkoj aktivnosti i sedanter-nom načinu 
			života dobijeni su anketiranjem adolescenata III i IV razreda 
			Gimnazije i Medicinske škole u Zaječaru. Za postavljena pitanja 
			korišćeni su modeli iz poznatih studija koje su se bavile sličnom 
			problematikom, radi lakšeg poređenja. Anketa je prikazana u celosti:1. Koliko sati nedeljno ste fizički aktivni (grupni sportovi, 
			trčanje, vožnja bicikla, teretana, šetnja)?
 1) 0h; 2) 0-1h; 3) 1-2h; 4) više od 2h.
 
 2. Koliko sati dnevno provedete ispred računara i/ili televizora?
 1) 0h; 2) 0-1h; 3) 1-2h; 4) više od 2h.
 - Anketa je anonimna što je omogućeno 
			dava-njem anketa u kovertama. Adolescentima je objašnjena svrha 
			anketiranja.
 - Anketa je prikazana u celosti u rezultatima 
			rada.
 Statistička značajnost u učestalosti između dve škole i po polu 
			testirana je χ2 testom (Hi kvadrat test (χ2): SS= 1,p<0,05* χ2=3,841 
			i p<0,01**. χ2=6,6359
 REZULTATIStruktura ispitanika prema školi i polu data je u tabeli 1, prema 
			mestu boravka u tabeli 2. Tabelarno su prikazani svi odgovori (broj 
			ispitanika i procenat). Navike adolescenata u vezi fizičke 
			aktivnosti, posebno prema školi i po polu date su u tabeli 3. Navike 
			adolescenata u vezi vremena provedenog u gledanju TV, posebno prema 
			školi i po polu u tabeli 4. Navike adolescenata u vezi vremena 
			provedenog u učenju i za kompjuterom, posebno prema školi i po polu 
			date su u tabeli 5. Navike adolescenata u vezi sa pušenjem cigareta 
			i konzumiranja alkohola, posebno prema školi i po polu date su u 
			tabeli 6.Anketiranjem je obuhvaćeno 200 adolescenata, 57 ispitanika je bilo 
			muškog pola (gimnazija 38, medicinska škola 19) a 143 ispitanika 
			ženskog pola (gimnazija 62, medicinska škola 81). Van Zaječara: 
			Babušnica (4); Bor (18); Kladovo (3); Knjaževac (5); Negotin (10); 
			Pirot (11); okolna sela (6) i manji broj iz drugih krajeva (8).
 
 Tabela 1. Struktura ispitanika prema polu i školi
 
				
					
						
							|  | Muški | Ženski | Ukupno |  
							|   | n | % | n | % | N | % |  
							| MEDICINSKA | 19 | 19,00 | 81 | 81 | 100 | 50 |  
							| GIMNAZIJA | 38 | 38 | 62 | 62 | 100 | 50 |  
							| Svega | 57 | 28,50 | 143 | 71,50 | 200 | 100 |  Tabela 2. Struktura ispitanika prema mestu boravka
 
				
					
						
							|   | Zaječar | Iz drugih mesta | Ukupno |  
							|   | n | % | n | % | N | % |  
							| MEDICINSKA | 35 | 35 | 75 | 75 | 100 | 50 |  
							| GIMNAZIJA | 100 | 100 | 0 | 0 | 100 | 50 |  
							| Svega | 135 | 67,50 | 75 | 32,50 | 200 | 100 |  Tabela 3. Navike adolescenata u vezi fizičke aktivnosti, 
			posebno prema školi i po polu
 
				
					|   |   | Škola | Pol |  
					|   | UKUPNO | Medicinska | Gimnazija | Muški |   | Ženski |   |  
					| 1) U poslednjih 7 dana,
					koliko danasi bio/la fizički aktivan/na
 ukupno najmanje 1h dnevno ?
 | n | % | n | % | n | % | n | % | n | % |  
					| a) 0 dana | 17 | 8,63 | 11 | 11,22 | 6 | 6,06 | 2 | 3,51 | 15 | 10,71 |  
					| b) 1 dan | 35 | 17,77 | 23 | 23,47 | *12 | 12,12 | 7 | 12,28 | 28 | 20,00 |  
					| c) 2 dana | 39 | 19,80 | 21 | 21,43 | 18 | 18,18 | 11 | 19,30 | 28 | 20,00 |  
					| d) 3 dana | 44 | 22,34 | 14 | 14,29 | **30 | 30,30 | 12 | 21,05 | 32 | 22,86 |  
					| e) 4 dana | 17 | 8,63 | 7 | 7,14 | 10 | 10,10 | 6 | 10,53 | 11 | 7,86 |  
					| f) 5 dana | 18 | 9,14 | 10 | 10,20 | 8 | 8,08 | 8 | 14,04 | 10 | 7,14 |  
					| g) 6 dana | 8 | 4,06 | 4 | 4,08 | 4 | 4,04 | 3 | 5,26 | 5 | 3,57 |  
					| h) 7 dana | 19 | 9,64 | 8 | 8,16 | 11 | 11,11 | 8 | 14,04 | 11 | 7,86 |  
					|   | 197 | 100 | 98 | 100 | 99 | 100 | 57 | 100 | 140 | 100 |  
					| 2) U jednoj nedelji koliko se danabaviš fizičkom aktivnošću najmanje
 1h (60 minuta) dnevno ?
 |   |   |   |   |   |   |   |   |   |   |  
					| a) 0 dana | 17 | 8,63 | 9 | 9,18 | 8 | 8,08 | 1 | 1,75 | 16 | 11,43 |  
					| b) 1 dan | 37 | 18,78 | 27 | 27,55 | **10 | 10,10 | 7 | 12,28 | 30 | 21,43 |  
					| c) 2 dana | 45 | 22,84 | 27 | 27,55 | 18 | 18,18 | 13 | 22,81 | 32 | 22,86 |  
					| d) 3 dana | 50 | 25,38 | 16 | 16,33 | **34 | 34,34 | 14 | 24,56 | 36 | 25,71 |  
					| e) 4 dana | 15 | 7,61 | 4 | 4,08 | 11 | 11,11 | 4 | 7,02 | 11 | 7,86 |  
					| f) 5 dana | 13 | 6,60 | 8 | 8,16 | 5 | 5,05 | 9 | 15,79 | 4 | 2,86 |  
					| g) 6 dana | 7 | 3,55 | 4 | 4,08 | 3 | 3,03 | 3 | 5,26 | 4 | 2,86 |  
					| h) 7 dana | 15 | 7,61 | 5 | 5,10 | 10 | 10,10 | 6 | 10,53 | 9 | 6,43 |  
					|   | 199 | 100 | 100 | 100 | 99 | 100 | 57 | 100 | 142 | 100 |  Hi kvadrat test (χ2): SS= 1,p<0,05* χ2=3,841 i p<0,01**. χ2=6,635
 Tabela 4. Navike adolescenata u vezi vremena provedenog u 
			gledanju TV, posebno prema školi i po polu 
				
					|   |   | Škola | Pol |  
					|   | UKUPNO | Medicinska | Gimnazija | Muški |   | Ženski |   |  
					| 3) Koliko sati na dan, radnim danom,u slobodno vreme obično gledaš TV ?
 | n | % | n | % | n | % | n | % | n | % |  
					| a) uopšte ne gledam | 28 | 14,21 | 22 | 22,45 | **6 | 6,06 | 5 | 8,77 | 23 | 16,43 |  
					| b) pola sata dnevno | 29 | 14,72 | 20 | 20,41 | **9 | 9,09 | 7 | 12,28 | 22 | 15,71 |  
					| c) 1h dnevno | 33 | 16,75 | 14 | 14,29 | 19 | 19,19 | 9 | 15,79 | 24 | 17,14 |  
					| d) 2h dnevno | 43 | 21,83 | 18 | 18,37 | 25 | 25,25 | 18 | 31,58 | **25 | 17,86 |  
					| e) 3h dnevno | 38 | 19,29 | 13 | 13,27 | **25 | 25,25 | 7 | 12,28 | 31 | 22,14 |  
					| f) 4h dnevno | 14 | 7,11 | 6 | 6,12 | 8 | 8,08 | 5 | 8,77 | 9 | 6,43 |  
					| g) 5h dnevno | 9 | 4,57 | 4 | 4,08 | 5 | 5,05 | 4 | 7,02 | 5 | 3,57 |  
					| h) 6h dnevno | 2 | 1,02 | 1 | 1,02 | 1 | 1,01 | 1 | 1,75 | 1 | 0,71 |  
					| i) 7h dnevno i više | 4 | 2,03 | 2 | 2,04 | 2 | 2,02 | 1 | 1,75 | 3 | 2,14 |  
					|   | 200 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 57 | 100 | 143 | 100 |  
					| 4) Koliko sati na dan,vikendom,u slobodno vreme, obično gledaš TV ?
 |   |   |   |   |   |   |   |   |   |   |  
					| a) uopšte ne gledam | 20 | 10,15 | 9 | 9,18 | 11 | 11,11 | 4 | 7,02 | 16 | 11,43 |  
					| b) pola sata dnevno | 18 | 9,14 | 13 | 13,27 | 5 | 5,05 | 7 | 12,28 | 11 | 7,86 |  
					| c) 1h dnevno | 24 | 12,18 | 11 | 11,22 | 13 | 13,13 | 7 | 12,28 | 14 | 10,00 |  
					| d) 2h dnevno | 42 | 21,32 | 18 | 18,37 | 24 | 24,24 | 13 | 22,81 | 29 | 20,71 |  
					| e) 3h dnevno | 41 | 20,81 | 16 | 16,33 | 25 | 25,25 | 11 | 19,30 | 30 | 21,43 |  
					| f) 4h dnevno | 26 | 13,20 | 14 | 14,29 | 12 | 12,12 | 9 | 15,79 | 17 | 12,14 |  
					| g) 5h dnevno | 13 | 6,60 | 8 | 8,16 | 5 | 5,05 | 2 | 3,51 | 11 | 7,86 |  
					| h) 6h dnevno | 4 | 2,03 | 1 | 1,02 | 3 | 3,03 | 0 | 0,00 | 4 | 2,86 |  
					| i) 7h dnevno i više | 11 | 5,58 | 9 | 9,18 | 2 | 2,02 | 3 | 5,26 | 8 | 5,71 |  
					|   | 199 | 100 | 99 | 100 | 100 | 100 | 56 | 100 | 140 | 100 |  Hi kvadrat test (χ2): SS= 1,p<0,05* χ2=3,841 i p<0,01**. χ 
			2=6,635
 Tabela 5. Navike adolescenata u vezi vremena provedenog u 
			učenju i za kompjuterom, posebno prema školi i po polu 
				
					|   |   | Škola | Pol |  
					|   | UKUPNO | Medicinska | Gimnazija | Muški |   | Ženski |   |  
					|   | n | % | n | % | n | % | n | % | n | % |  
					| 5) Koliko sati na dan, radnim danom (osim vremena provedenog u školi), obično učiš ?
 |   |   |   |   |   |   |   |   |   |   |  
					| a) uopšte ne | 10 | 5,08 | 6 | 6,12 | 4 | 4,04 | 9 | 15,79 | 1 | 0,71 |  
					| b) pola sata dnevno | 24 | 12,18 | 11 | 11,22 | 13 | 13,13 | 11 | 19,30 | 13 | 9,29 |  
					| c) 1h dnevno | 44 | 22,34 | 19 | 19,39 | 25 | 25,25 | 14 | 24,56 | 30 | 21,43 |  
					| d) 2h dnevno | 66 | 33,50 | 35 | 35,71 | 31 | 31,31 | 12 | 21,05 | 54 | 38,57 |  
					| e) 3h dnevno | 30 | 15,23 | 14 | 14,29 | 16 | 16,16 | 7 | 12,28 | 23 | 16,43 |  
					| f) 4h dnevno | 12 | 6,09 | 6 | 6,12 | 6 | 6,06 | 3 | 5,26 | 9 | 6,43 |  
					| g) 5h dnevno | 10 | 5,08 | 6 | 6,12 | 4 | 4,04 | 0 | 0,00 | 10 | 7,14 |  
					| h) 6h dnevno | 0 | 0,00 | 0 | 0,00 | 0 | 0,00 | 0 | 0,00 | 0 | 0,00 |  
					| i) 7h dnevno i više | 2 | 1,02 | 1 | 1,02 | 1 | 1,01 | 1 | 1,75 | 1 | 0,71 |  
					|   | 198 | 100 | 98 | 100 | 100 | 100 | 57 | 100 | 141 | 100 |  
					| 6) Koliko sati na dan, vikendom, obično učiš ?
 |   |   |   |   |   |   |   |   |   |   |  
					| a) uopšte ne | 31 | 15,74 | 21 | 21,43 | **10 | 10,10 | 15 | 26,32 | **16 | 11,43 |  
					| b) pola sata dnevno | 12 | 6,09 | 6 | 6,12 | 6 | 6,06 | 5 | 8,77 | 7 | 5,00 |  
					| c) 1h dnevno | 33 | 16,75 | 20 | 20,41 | 13 | 13,13 | 11 | 19,30 | 22 | 15,71 |  
					| d) 2h dnevno | 51 | 25,89 | 22 | 22,45 | 29 | 29,29 | 12 | 21,05 | 39 | 27,86 |  
					| e) 3h dnevno | 33 | 16,75 | 12 | 12,24 | 21 | 21,21 | 7 | 12,28 | 26 | 18,57 |  
					| f) 4h dnevno | 20 | 10,15 | 11 | 11,22 | 9 | 9,09 | 4 | 7,02 | 16 | 11,43 |  
					| g) 5h dnevno | 12 | 6,09 | 5 | 5,10 | 7 | 7,07 | 1 | 1,75 | 11 | 7,86 |  
					| h) 6h dnevno | 4 | 2,03 | 2 | 2,04 | 2 | 2,02 | 1 | 1,75 | 3 | 2,14 |  
					| i) 7h dnevno i više | 4 | 2,03 | 1 | 1,02 | 3 | 3,03 | 1 | 1,75 | 3 | 2,14 |  
					|   | 200 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 57 | 100 | 143 | 100 |  
					| 7) Koliko sati na dan, radnim danom,u slobodno vreme,
 obično provedeš uz kompjuter ?
 |   |   |   |   |   |   |   |   |   |   |  
					| a) uopšte ne | 44 | 22,34 | 37 | 37,76 | **7 | 7,07 | 2 | 3,51 | 42 | 30,00 |  
					| b) pola sata dnevno | 35 | 17,77 | 20 | 20,41 | 15 | 15,15 | 8 | 14,04 | 27 | 19,29 |  
					| c) 1h dnevno | 34 | 17,26 | 15 | 15,31 | 19 | 19,19 | 8 | 14,04 | 26 | 18,57 |  
					| d) 2h dnevno | 33 | 16,75 | 13 | 13,27 | 20 | 20,20 | 14 | 24,56 | 19 | 13,57 |  
					| e) 3h dnevno | 25 | 12,69 | 6 | 6,12 | 19 | 19,19 | 13 | 22,81 | 12 | 8,57 |  
					| f) 4h dnevno | 11 | 5,58 | 3 | 3,06 | 8 | 8,08 | 4 | 7,02 | 7 | 5,00 |  
					| g) 5h dnevno | 8 | 4,06 | 3 | 3,06 | 5 | 5,05 | 4 | 7,02 | 4 | 2,86 |  
					| h) 6h dnevno | 4 | 2,03 | 1 | 1,02 | 3 | 3,03 | 2 | 3,51 | 2 | 1,43 |  
					| i) 7h dnevno i više | 6 | 3,05 | 2 | 2,04 | 4 | 4,04 | 2 | 3,51 | 4 | 2,86 |  
					|   | 200 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 57 | 100 | 143 | 100 |  
					| 8) Koliko sati na dan, vikendom,u slobodno vreme,
 obično provedeš uz kompjuter ?
 |   |   |   |   |   |   |   |   |   |   |  
					| a) uopšte ne | 19 | 9,64 | 13 | 13,27 | 6 | 6,06 | 2 | 3,51 | 17 | 12,14 |  
					| b) pola sata dnevno | 21 | 10,66 | 12 | 12,24 | 9 | 9,09 | 4 | 7,02 | 17 | 12,14 |  
					| c) 1h dnevno | 31 | 15,74 | 15 | 15,31 | 16 | 16,16 | 5 | 8,77 | 26 | 18,57 |  
					| d) 2h dnevno | 37 | 18,78 | 17 | 17,35 | 20 | 20,20 | 10 | 17,54 | 27 | 19,29 |  
					| e) 3h dnevno | 34 | 17,26 | 15 | 15,31 | 19 | 19,19 | 12 | 21,05 | 22 | 15,71 |  
					| f) 4h dnevno | 20 | 10,15 | 10 | 10,20 | 10 | 10,10 | 7 | 12,28 | 13 | 9,29 |  
					| g) 5h dnevno | 13 | 6,60 | 7 | 7,14 | 6 | 6,06 | 3 | 5,26 | 10 | 7,14 |  
					| h) 6h dnevno | 9 | 4,57 | 3 | 3,06 | 6 | 6,06 | 6 | 10,53 | 3 | 2,14 |  
					| i) 7h dnevno i više | 16 | 8,12 | 8 | 8,16 | 8 | 8,08 | 8 | 14,04 | 8 | 5,71 |  
					|   | 200 |   | 100 |   | 100 |   | 57 |   | 143 |   |  Hi kvadrat test (χ 2): SS= 1,p<0,05* χ 2=3,841 i p<0,01**. χ 
			2=6,635
 
 Fizičkim aktivnostima se optimalno (tri puta nedeljno) bavi 34% 
			gimnazijalaca i svega 16% medicinara. Odnos je isti i u odnosu na 
			muški i ženski pol (36% na prema 14%). Jedan ili nijedan dan 
			fizičkih aktivnosti nedeljno ima 34% (23%+11%) medicinara i 18% 
			(12%+65) gimnazijalaca. Nedovoljna fizička aktivnost u odnosu na 
			polove je 15%(12%+3%) muškaraca na prema 30% (20%+10%) devojaka.
 Manje od pola sata dnevno televiziju gleda 42% (20%+22%) medicinara 
			i samo 15%(9%+6%) gimnazijalaca (20% muškaraca na prema 31% 
			devojaka). Više od tri sata dnevno TV gleda 26% medicinara i čak 41% 
			gimnazijalaca, dok se vikendom taj broj postaje veći i jednak za obe 
			grupe,
 čak 47%. Razlika je slično izražena i u 
			odnosu na pol. Tri sata i više TV gleda 29% muškaraca i 35% 
			devojaka, a vikendom 43% muškaraca i 49% devojaka.
 Pola sata i manje dnevno za učenje u toku radne nedelje troši po 17% 
			iz obe škole (pri čemu 35% muškaraca i 10% devojaka), dok se 
			vikendom ovaj procenat povećava za medicinsku školu (27%) dok za 
			gimnaziju ostaje isti (17%). Raspoređenost među polovima se ne menja 
			mnogo (35% i 16%). Između 1 i 2 sata dnevno u toku nedelje uči po 
			46% iz medicinske škole i 55% iz gimnazije dok se vikendom taj broj 
			ne menja mnogo (po 43% za obe škole). Raspoređenost među polovima je 
			45% muškaraca i 61% devojaka u toku nedelje i po 40% i 43% vikendom
 Ispred kompjutera sat vremena i manje dnevno u toku radne nedelje 
			provodi 72% medicinara i 41% gimnazijalaca, dok između 2 i 4 sata 
			provodi 22% medicinara i 47 % gimnazijalaca. U odnosu na polove, 
			muškarci više vremena provode uz kompjuter (2 do 4 sata 23% muških i 
			8% ženskih ispitanika). Vikendom raste provedeno vreme is-pred 
			kompjutera (medicinari sa 22% na 52% 2 do 4 sata dnevno, dok kod 
			gimnazijalaca odnos ostaje isti), a u odnosu na polove kod muškaraca 
			sa 23 na 53%, a kod devojaka sa 8 na 27%.
 DISKUSIJAIz date tabele može se videti da se fizičkim aktiv-nostima od bar 
			jednog sata u toku nedelje jednom ili nijednom bavi 37% ispitanika 
			iz medicinske škole i 18% iz gimnazije (14% muškog pola i 33% 
			ženskog pola). Tri puta nedeljno fizičkim aktiv-nostima se bavi 16% 
			ispitanika iz medicinske škole i 34% iz gimnazije pri čemu je odnos 
			prema polo-vima izjednačen, po 25%. Veći broj fizički aktivne dece 
			je iz gimnazije, pri čemu su muškarci aktivniji od devojaka.U odnosu na vreme provedeno za učenje, pola sata i manje dnevno, u 
			toku radne nedelje troši po 17% iz obe škole (pri čemu 35% muškaraca 
			i 10% devojaka), dok se vikendom ovaj procenat povećava za 
			medicinsku školu (27%) dok za gimnaziju ostaje isti (17%). 
			Raspoređenost među polovima se ne menja mnogo (35% i 16%). Između 1 
			i 2 sata dnevno u toku nedelje uči po 46% iz medicinske škole i 55% 
			iz gimnazije, dok se vikendom taj broj ne menja mnogo (po 43% za obe 
			škole). Raspoređenost među polovima je 45% muškaraca i 61% devojaka 
			u toku nedelje i po 40% i 43% vikendom. Tri sata dnevno provodi u 
			učenju oko 15% đaka obe škole i oba pola dok se vikendom taj odnos 
			malo menja (kreće se između 12 i 20% pri čemu malo više uče đaci iz 
			gimnazije i preovlađuje ženski pol).
 Sedentarne navike u toku radne nedelje su kod učenika medicinske 
			škole slabo izražene. Pola sata i manje ispred TVa provodi 43% u 
			odnosu na 15% gimnazijalaca (tri sata dnevno gleda 13% medicinara i 
			25% gimnazijalaca) pri čemu raspoređenost među polovima ne pokazuje 
			značajnu razliku. Vikendom raste gledanost televizije na skoro 50% 
			ispitanika obe grupe. Ispred kompjutera sat vremena i manje dnevno u 
			toku radne nedelje provodi 72% medicinara i 41% gimnazijalaca, dok 
			između 2 i 4 sata provodi 22% medicinara i 47 % gimnazijalaca. U 
			odnose na polove, muškarci više vremena provode uz kompjuter (2 do 4 
			sata 23% muških i 8% ženskih ispitanika). Vikendom raste provedeno 
			vreme ispred kompjutera (medcinari sa 22% na 52% 2 do 4 sata dnevno 
			dok kod gimnazijalaca odnos ostaje isti), a u odnosu na polove kod 
			muškaraca sa 23 na 53%, a kod devojaka sa 8 na 27%.
 Melissa C. Nelson sa saradnicima u studiji praćenja od rane do 
			srednje adolescencije fizičke aktivnosti i vremena provedenog za 
			kompjuterom ustanovila je da se fizička aktivnost smanjuje a 
			povećava vreme provedeno za kompjuterom, što je naročito izraženo 
			kod adolescenata (povećanje do 10,4 na 15,2 časa nedeljno). [6]
 Cigarete ne konzumira oko 60% učenika, dok svaki dan puši 29% 
			medicinara i 23% gimnazijalaca, pri čemu je isti odnos i između 
			polova. Pivo nikad ne pije oko 35% učenika obe škole dok je ta 
			raspoređenost u odnosu na pol 14% muškaraca i 42% devojaka. Svake 
			nedelje pivo pije 14% medicinara i 22% gimnazijalaca i opet je taj 
			odnos "u korist" muškaraca (40% na svega 9% devojaka). Žestoka pića 
			nikad ne pije 40% medicinara i 23% gimnazijalaca (nevezano za pol), 
			a svake nedelje žestioka pića pije 4% medicinara i čak 21% 
			gimnazijalaca, dok je među polovima opet zastupljeniji muški pol 
			(19% na prema 10%). Stanja pijanstva više od 10 puta je imalo 17% 
			medicinara i 24% gimnazijalaca (!!!), a između 2 i 10 puta 35% 
			medicinara i 40% gimnazijalaca. Muškarci i tu imaju prednost, 37% 
			više od 10 puta u odnosu na devojke 14% i između 2 i 10 puta 47% 
			muškaraca i 37% devojaka. Ako ove podatke uporedimo sa 
			istraživanjima u okruženju (Hrvatska, Zagrebačka županija), videćemo 
			da su podaci u nekim slučajevima slični, ali da je kod njih 
			situacija još i gora, što svakako nije za utehu
 "Rezultati pokazuju da je barem jednom u životu pušilo 75,7% mladića 
			i 79,7% djevojaka. Trenutno puši više djevojaka (47,3%) nego mladića 
			(36,0%), ali mladići puše redovitije i veći broj cigareta dnevno. 
			Alarmantan je podatak da trenutno pije alkohol 79,3% mladića i 81,5% 
			djevojaka trogodišnjih škola te 80,6% mladića i 83,2% djevojaka 
			četverogodišnjih škola. Čak 69,7% mladića i 46,2% djevojaka 
			trogodišnjih škola te 60,3% mladića i 37,2% djevojaka 
			četverogodišnjih škola napilo se više od 5 puta tijekom svog života” 
			[7]
 Tabela 6. Navike adolescenata u vezi pušenja cigareta i 
			konzumiranja alkohola, posebno prema školi i po polu
 
				
					|   |   | Škola | Pol |  
					|   | UKUPNO | Medicinska | Gimnazija | Muški |   | Ženski |   |  
					|   | n | % | n | % | n | % | n | % | n | % |  
					| 9) Koliko često pušiš cigarete ? |   |   |   |   |   |   |   |   |   |   |  
					| a) svaki dan | 52 | 26,40 | 29 | 29,59 | 23 | 23,23 | 15 | 26,32 | 37 | 26,43 |  
					| b) bar jednom nedeljno, ali ne svaki dan | 14 | 7,11 | 8 | 8,16 | 6 | 6,06 | 4 | 7,02 | 10 | 7,14 |  
					| c) redje od jednom nedeljno | 16 | 8,12 | 7 | 7,14 | 9 | 9,09 | 2 | 3,51 | 14 | 10,00 |  
					| d) ne pušim uopšte | 115 | 58,38 | 55 | 56,12 | 60 | 60,61 | 35 | 61,40 | 80 | 57,14 |  
					| 10) Koliko često piješ pivo ? | 197 | 100 | 99 | 100 | 98 | 100 | 56 | 100 | 141 | 100 |  
					| a) svaki dan | 8 | 4,06 | 4 | 4,08 | 4 | 4,04 | 5 | 8,77 | 3 | 2,14 |  
					| b) svake nedelje | 36 | 18,27 | 14 | 14,29 | 22 | 22,22 | 23 | 40,35 | 13 | 9,29 |  
					| c) svakog meseca | 23 | 11,68 | 14 | 14,29 | 9 | 9,09 | 8 | 14,04 | 15 | 10,71 |  
					| d) retko | 65 | 32,99 | 35 | 35,71 | 30 | 30,30 | 13 | 22,81 | 52 | 37,14 |  
					| e) nikada | 68 | 34,52 | 33 | 33,67 | 35 | 35,35 | 8 | 14,04 | 60 | 42,86 |  
					|   | 200 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 57 | 100 | 143 | 100 |  
					| 11) Koliko često piješ vino ? |   |   |   |   |   |   |   |   |   |   |  
					| a) svaki dan | 1 | 0,51 | 0 | 0,00 | 1 | 1,01 | 1 | 1,75 | 0 | 0,00 |  
					| b) svake nedelje | 33 | 16,75 | 10 | 10,20 | 23 | 23,23 | 11 | 19,30 | 22 | 15,71 |  
					| c) svakog meseca | 33 | 16,75 | 21 | 21,43 | 12 | 12,12 | 8 | 14,04 | 25 | 17,86 |  
					| d) retko | 97 | 49,24 | 54 | 55,10 | 43 | 43,43 | 22 | 38,60 | 75 | 53,57 |  
					| e) nikada | 36 | 18,27 | 15 | 15,31 | 21 | 21,21 | 15 | 26,32 | 21 | 15,00 |  
					|   | 200 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 57 | 100 | 143 | 100 |  
					| 12) Koliko često piješ 
					žestoka pića ?
 |   |   |   |   |   |   |   |   |   |   |  
					| a) svaki dan | 1 | 0,51 | 0 | 0,00 | 1 | 1,01 | 1 | 1,75 | 0 | 0,00 |  
					| b) svake nedelje | 25 | 12,69 | 4 | 4,08 | 21 | 21,21 | 11 | 19,30 | 14 | 10,00 |  
					| c) svakog meseca | 31 | 15,74 | 12 | 12,24 | 19 | 19,19 | 11 | 19,30 | 20 | 14,29 |  
					| d) retko | 78 | 39,59 | 43 | 43,88 | 35 | 35,35 | 18 | 31,58 | 60 | 42,86 |  
					| e) nikada | 63 | 31,98 | 40 | 40,82 | 23 | 23,23 | 15 | 26,32 | 48 | 34,29 |  
					|   | 198 | 100 | 99 | 100 | 99 | 100 | 56 | 100 | 142 | 100 |  
					| 13) Jesi li ikada popio/la toliko alkohola da si bio/la zaista pijan/a ?
 |   |   |   |   |   |   |   |   |   |   |  
					|   |   |   |   |   |   |   |   |   |   |   |  
					| a) ne, nikada | 47 | 23,86 | 29 | 29,59 | 18 | 18,18 | 10 | 17,54 | 37 | 26,43 |  
					| b) da, jednom | 36 | 18,27 | 19 | 19,39 | 17 | 17,17 | 4 | 7,02 | 32 | 22,86 |  
					| c) da, 2-3 puta | 42 | 21,32 | 22 | 22,45 | 20 | 20,20 | 16 | 28,07 | 32 | 22,86 |  
					| d) da, 4-10 puta | 33 | 16,75 | 13 | 13,27 | 20 | 20,20 | 11 | 19,30 | 22 | 15,71 |  
					| e) više od 10 puta | 41 | 20,81 | 17 | 17,35 | 24 | 24,24 | 21 | 36,84 | 20 | 14,29 |  
					|   | 200 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 62 | 100 | 144 | 100 |    ZAKLJUČAKGeneralno, veliki broj mladih se skoro ili uopšte ne bavi 
			fizičkim aktivnostima (oko 25%) i veliki broj mladih ima pojačane 
			sedentarne navike (preko 40%) uz prisutan loš životni stil, 
			konzumaciju cigareta (preko 30%) i alkohola (preko 30%). Poređenjem 
			dve grupe učenika, medicinske škole i gimnazije, može se zaključiti 
			da su učenici obe škole nedovoljno fizički aktivni, naročito 
			medicinari, dok gimnazijalci, iako su više fizički aktivni, takođe 
			su izloženiji faktorima rizika kardiovasku-larnih bolesti zbog 
			pojačanih sedentarnih navika i konzumiranja alkohola. Preventivne 
			aktivnosti sigurno dalje treba usmeriti ka promociji zdravih stilova 
			života, a tema koja se, takođe, nameće je i pitanje dostupnosti 
			alkohola i cigareta maloletnim licima. LITERATURA
				Belay B, Belamarich P, Racine AD. Pediatric Precursors of 
				Adult Atherosclerosis. Pediatrics in Review. 2004;25:4-16. Reginald L. Washington, M.D. Cardiovascular medicine update. 
				Interventions to Reduce Cardiovascular Risk Factors in Children 
				and Adolescents .April 15,1999. by the American Academy of 
				Family Physicians.HHS Announces Physical Activity Guidelines for 
				Americans.Dostupno na
				www.hhs.gov
				ili
				
				www.health.gov/paguidelines. For Immediate Release. Tuesday, 
				October 7, 2008.Physical Inactivity and CVD. Available:to: 
				Physical%20Activity%20and%20Cardiovascular%20Disease,%20Exercise.htm
				Committee on Public Education AMERICAN ACADEMY OF PEDIATRICS 
				Children, Adolescents, and Television PEDIATRICS Vol. 107 No. 2 
				February 2001, pp. 423-426Nelson MC ,Neumark-StzainerD, Hannan PJ,. Sirard JR, and 
				Story M. Longitudinal and Secular Trends in Physical Activity 
				and Sedentary Behavior During Adolescence PEDIATRICS Vol. 118 
				No. 6 December 2006, pp. e1627-e1634 
				(doi:10.1542/peds.2006-0926)Kružić Lulić A, Delfin D, Gajnik D. Pušenje i pijenje 
				alkohola kod srednjoškolaca Zagrebačke županije. Hrvatski 
				časopis za javno zdravstvo Vol. 4, broj 16, 7. listopada 2008. |  |  |  |