| 
  
  
    
      |  | Glasilo Podružnice Srpskog lekarskog društva Zaječar 
 Godina 2004     Volumen 29     Broj
      1
 |  |  | 
    
      |  | 
    
      |  | [ Home ] [ Gore/Up ][ <<< ] [ >>> ] |  | 
    
      |  | UDK 392.5-053.6(497.11) | ISSN 
      0350-2899, 29(2004) 1 p.49-55 |  | 
    
      |  | Istorija medicine i zdravstvene kulture
 Brakovi maloletnika. 
      Socijalno-zdravstveni problem u selima borske opštine (Slatina i Zlot)Dragan StojmenovićBiblioteka Bor
 |  | 
    
      |  |  |  | 
    
      |  | Ključne reči: brakovi, maloletnici, seoska sredina, severoistočna 
        Srbija |  | 
    
      |  |  |  | 
    
      |  | Istraživanje porodičnih odnosa u severoistočnoj Srbiji u okvirima 
        teorijske i primenjene etnologije – antropologije bilo je, u izvesnoj 
        meri, zastupljeno tokom proteklih vekova organizovanog i metodičnog 
        proučavanja kulturne stvarnosti zabeleženih u našoj istoriji srpske 
        etnologije. Iščitavanjem tih ranih tekstova možemo osetiti duh vremena i 
        stanje duha tadašnje nauke, razmatrati kontekste i konstelacije 
        teorijskih pravaca, metoda i interesovanja istraživača. Ono što bi 
        jednako vredno u tim tekstovima bilo, pre svega razmatrajući ih po 
        sferama i predmetima proučavanja etnologije, zaključićemo da imamo 
        nezamenljiva i neprocenjiva svedočanstva i sistematizovanu građu koja 
        opisuje našu kulturnu realnost u različitim kulturno-istorijskim periodima. 
        Ukoliko preciznije odredimo koordinate proučavanja sužavajući sferu 
        interesovanja moramo dublje zalaziti u prošlost i u našu realnost. U 
        okviru socijalne kulture proučavanje porodičnih odnosa i strukture 
        porodice, samim tim i proučavanja specifičnih porodičnih odnosa 
        snahočestva, domazetstva, adopcije, maloletničkih brakova itd, predmeti 
        su proučavanja koji su jako zahvalani ukoliko se odnose na 
        severoistočnu Srbiju; zahvalani su i interesantani jer to pre svega 
        nismo uočili mi, već mnogi raniji istraživači i putopisci (1) koji to 
        naglašavaju, ali usled određenih, opravdanih i ograničavajućih faktora 
        nisu uspeli da obuhvate sve segmente tradicionalnog kulturnog života 
        ovoga kraja. Zato su ih ostavili nama kao dobro usmerenje, zadatak i 
        obavezu. U ovom radu pre svega biće reči o stepenu zastupljenosti 
        interesovanja za ovu problematiku dijahrono posmatrano kroz dostupnu 
        literaturu i retke naučne sistematizacije. Ali osnovna ideja bila bi 
        potvrđivanje postojanja konkretno maloletničkih brakova kroz 
        dokumentaciju i arhivsku građu, pošto je svakako njihovo postojanje bilo 
        poznato, ali bez potkrepljenja sa konkretnijim podacima i analizama u 
        zvaničnoj dokumentaciji i lokalnoj administraciji. Oni jesu bili 
        direktni predmet proučavanja u pojedinim radovima, ali usled teškoća 
        koje nastaju prilikom rada na terenu, skrivanja stvarnog stanja skoro da 
        je jedva pomenuto neko brojno stanje u određenim istorijskim periodima 
        koje bi potvrdilo njihovo postojanje i konkretno davanje statusa 
        socijalno zdravstvenoga problema maloletničkim brakovima. Namera je, 
        dakle, da se terenskim radom i direktnim uvidom u lokalnu dokumentaciju 
        mesnih kancelarija odabranih sela, Slatina i Zlot, potvrdi hipoteza o 
        postojanju maloletničkih brakova vođenih u knjigama venčanih i ostaloj 
        zvaničnoj dokumentaciji u pomenutim selima. Maloletničkim brakovima smatraćemo 
        brakove koji su sklopljeni pre navršenog punoletstva. U XIX i početkom 
        XX veka granica punoletstva bila je u 17-oj godini života i nije uvek 
        bila nužno vezana za fizičku i psihičku zrelost mladenaca, tako da će mo 
        obratiti pažnju samo na brakove sklopljene pre sedamnaeste godine. 
        Motivi sklapanja malole-tničkih brakova biće razmatrani u prvom delu 
        rada, s obzirom na to da je u pitanju razmatranje postojanja takvih 
        brakova u ranijim istorijskim periodima i njihovo praćenje kroz arhivsku 
        građu i dokumentaciju. Razmatranje uzroka nastanka i uslova održavanja 
        maloletničkih brakova mora početi utvrđivanjem njihovog postojanja, 
        evidentiranja u pisanim izvorima, dalje kroz relevantnu literaturu i 
        radom na terenu. |  | 
    
      |  |  |  | 
    
      |  | IU etnografskim radovima s kraja XIX i početka XX veka možemo uočiti 
        interesovanje istraživača za ovu vrstu problematike postojanja 
        specifičnih porodičnih odnosa koji su, po njihovim rečima, bili 
        karakteristični za područje severoistočne Srbije. Etnografija toga doba 
        po prvi put beleži postojanje pojedinih specifičnih porodičnih odnosa, 
        ali ih još uvek ne tretira kao problem, već ih jednostavno registruje 
        kao fenomen koji je karakterističan za ovo podneblje. Tako u ovim 
        radovima možemo pronaći izvesne segmente koji se odnose na socijalnu 
        kulturu i konkretno na porodične odnose koji su, po mnogo čemu, bili 
        specifični i sačinjavali jedan važniji deo tradicionalne kulture 
        ovdašnjeg stanovništva. Naravno, ono što je njima bilo očigledno i pre 
        svega nužno vezano za postojanje takvih porodičnih odnosa, jeste etnički 
        sastav ovdašnjeg stanovništva, koji je s razlogom privlačio njihovu 
        pažnju i budio znatiželju. “Neobični običaji” ovdašnjih Vlaha zauzimaju 
        znatan deo njihove pažnje i deskripcije, uzgred, poneki opisi bračnih i 
        specifičnih porodičnih odosa se po prvi put pominju ali posmatrani kroz 
        prizmu tadašnjeg shvatanje morala. Predrasude se svakako moraju odbaciti 
        i prihvatiti činjenica da je u severoistočoj Srbiji multietničnost 
        pokretala kulturne procese koji su presudno uticali na formiranje po 
        mnogo čemu specifične etničke strukture stanovništva od najranijih 
        perioda naseljavanja ovoga područja starobalkanskim narodima, preko 
        metanastazičkih procesa koje je opisao Jovan Cvijić, sve do današnjih 
        dana. Takva specifičnost iznad svega je kulturno blago koje je 
        privlačilo istraživače, blago koje i dan-danas ostaje nedovoljno poznato 
        i proučeno. U tom smislu moramo se i kritički osvrnuti na pristup 
        određenoj problematici i odabiranje predmeta proučavanja tadašnjih 
        istraživača. Ono što svakako bode oči jeste građanski puritanizam i 
        shvatanje predbračnih i vanbračnih odnosa u ovoj sredini jako raširenom 
        pojavom, zbog čega se najčešće celokupno ovdašnje stanovništvo 
        posmatralo kao “vrlo nemoralno”. Takvo viđenje ovdašnjeg stanovništva 
        imali su: Vladimir Karić, Tihomir Đorđević, kao i jedan od pisaca 
        Letopisa borske parohije i Crkve, sveštenik Andreja Đorđević. Međutim, 
        ovakvo patrijarhalno građansko shvatanje morala može se uzeti kao jedan 
        od razloga zbog kojih se izbegavalo bavljenje ovom problematikom, što je 
        verovatno i uticalo na smanjenje interesovanja za ovu vrstu 
        problematike, samim tim i posredno uticalo na izbegavanje objektivnog 
        pristupa činjenicama i organizovanog nastojanja da se doskoči ovom 
        problemu. Kompleksnija naučna istraživanja koja se još uvek posredno bave ovom 
        problematikom obavljena su nešto kasnije i kao važnija možemo istaći: 
        proučavanje Bora i okoline, 1959, 1960 i 1961. godine, prof. Cvetka 
        Kostića (2), sedamdesetih godina prošlog veka istraživanja Bora i 
        okoline u organizaciji Etnografskog muzeja iz Beograda i Muzeja 
        rudarstva i metalurgije iz Bora (3) i donekle naučnoistraživački 
        projekt pod nazivom “Etnološka istraživanja rudarstva u Timočkom 
        regionu” tokom 1988. godine (4). U ovim radovima koji su obuhvatali 
        arheološki, istorijski i sociološki domen proučavanja, značajniji deo 
        imali su i etnološki radovi koji su obuhvatili različite aspekte i 
        predmete proučavanja: etnogenezu ovdašnjeg stanovništva, narodnu 
        religiju, folklor, materijalnu i socijalnu kulturu. Socijalnom 
        kulturom, odnosno, konkretnije: strukturom porodice (5) i specifičnim 
        porodičnim odnosima (domazetstvo i snahočestvo) (6), bavio se etnolog 
        Nikola Pantelić, i upravo u njegovim radovima, koji su od posebnog 
        značaja i neizbežni prilikom proučavanja porodičnih odnosa u 
        severoistočnoj Srbiji, maloletnički brakovi smatraju se 
        “socijalno-zdravstvenim problemom”. Pored ovih radova, moramo istaći i 
        nezaobilazno pregalaštvo i stručno usmerenje uredništva časopisa 
        "Razvitak" koje je objavljivalo radove koji su se bavili konkretno ovom 
        tematikom i problematikom maloletničkih brakova (7). Upravo se, dakle, u 
        periodu od pedesetih do osamdesetih godina dvadesetoga veka, u 
        izvesnom smislu i određenoj meri, pristupalo pokušavanju rešavanja 
        problema maloletničkih brakova na organizovan i stručan način. U 
        radovima iz ovog perioda maloletničkim brakovima pristupa se iz jednog 
        sasvim drugačijeg ugla i sa pristupom koji obuhvata svu kompleksnost 
        ovoga problema. Najpre, moramo istaći činjenicu da se ova vrsta brakova 
        više ne posmatra kao “karakteristika” ovoga kraja, već se uviđa 
        raširenost ove pojave i njena istorijska ukorenjenost na širem području 
        jugoistočne evropske regije i ne samo kod jedne etničke grupacije, tako 
        da se time opravdava kritika licemernog pristupa ranijih istraživača 
        skrivenih iza patrijarhalno-građanskog shvatanja morala. Ipak, dvojni 
        moral ni tada nije bio, kao što nije to ni danas, retka pojava, ali neka 
        to, za sada, ostane na nivou konstatacije.
 Kriterijumi prilikom izbora lokaliteta za planirano istraživanje bili 
        su, pre svega, istorijski relativno rano razvijena administrativna 
        struktura (u odnosu na druga sela u okolini) u tim selima, koju su tada 
        vodili seoski sveštenici, i pretpostavka o određenoj frekventnosti - 
        postojanju maloletničkih brakova. Kulturno-istorijski posmatrano, 
        okolina Bora je dugo bila pasivna oblast, daleko od glavnih puteva, tako 
        da je struktura naselja na ovom području bila nerazvijena i ne od 
        prevelikog značaja za srednje-vekovne osvajače i vladare. Turskim 
        osvajanjima u XV veku ova oblast u administrativnom smislu pripadala je 
        Vidinskom sandžaku, upravo tada se u istorijskim izvorima po prvi put 
        pominju neka mesta sa teritorije današnje borske opštine. U zbirnom 
        popisu Vidinskog sandžaka iz 1466. godine po prvi put se pominju naselja 
        Zlot i Bučje, ali tek formiranjem Crnorečkog okruga 1834. godine, u 
        čiju oblast ulaze i naselja današnje borske opštine, gradi se mreža 
        puteva koja dovodi do razvoja trgovine, pojave prvih društvenih i 
        kulturnih institucija, samim tim i pojačane interakcije među stanovništvom. 
        Crkva je u tom smislu imala presudan uticaj, jer je ona bila jedina 
        institucija koja je, pored njenih osnovnih opredeljenja i ciljeva, mogla 
        organizovati i voditi administrativne poslove vezane za lokalno 
        stanovništvo. Iz ovoga perioda imamo znatno više pisanih izvora koji 
        govore o ovome kraju. Tada se u Zlotu po prvi put gradi škola, otvara 
        se čitaonica. U prvoj polovini XIX veka sagrađena je crkva Svetog Ilije 
        u Zlotu, ona je bila religijski i administrativni centar ovoga kraja. 
        Pripadala je Boljevačkom okrugu i pokrivala je sva ostala okolna sela: 
        Metovnicu, Šarbanovac, Brestovac, Bor, sve do izgradnje crkve u Slatini 
        1860. godine, kada su joj pripala pojedina sela njoj bliža (8). Ovakvo, 
        u određenom smislu, administrativno uređenje upućivalo je na to da bi 
        prilikom određivanja kriterijuma odabira lokaliteta istraživanja 
        trebalo obratiti pažnju na sela Zlot i Slatina, nadajući se da u njima 
        postoje pisani tragovi o postojanju maloletničkih brakova. Otvaranjem 
        Borskih rudnika naglo kreće industrijska i urbanistička ekspanzija koja 
        je različito uticala na ova dva sela. Naime, Slatina je bila u 
        neposrednoj blizini sela Bor, dok je Zlot bio nešto udaljeniji tako da 
        su se uticaji urbanizacije i industrijalizacije u različitim stepenima 
        ispoljavali na njihom osnovnom privređivanju i u društveno-ekonomskoj 
        strukturi sela. Izgradnjom crkve Sv. Velikomučenika Georgija u Boru 
        1912. godine i uopšte razvojem opštinske uprave u Boru, mogućnosti 
        praćenja pisanih izvora, arhivske građe i dokumentacije postaju veće. U 
        tom kontekstu Letopis borske parohije i Crkve, kao vredan izvor u kojem 
        je uredno beleženo sve što se tiče stanovništva i stanja u porodicama, 
        ima poseban značaj, jer u njemu možemo pronaći vredna svedočanstva o 
        raznovrsnoj etničkoj strukturi, mešovitim brakovima, poligamiji, divljim 
        brakovima, prostituciji u ugostiteljskim objektima koji su tadašnjem 
        sveštenstvu zadavali velike probleme (9).
 Što se tiče etničke pripadnosti žitelja sela, ne ulazeći duboko u 
        etnogenezu i migracione procese ranijih vremena, činjenica je da ne 
        možemo težiti preciznom određenju nacionalnog identiteta lokalnog 
        stanovništva u tom periodu, negirajući procese stvaranja nacionalnih 
        država, akulturacije i asimilacije (naročito u XIX i XX veku). Sve to 
        uticalo je presudno na formiranje, po mnogo čemu specifične, etničke 
        grupe Vlaha severoistočne Srbije. U srpskoj etnologiji, gledajući od 
        samih početaka etnološke misli, gotovo svi istraživači ovog područja 
        slažu se da stanovništvo vlaškog govornog područja severoistočne Srbije 
        “predstavlja etnički specifikum” (10). Preciznije određenje Vlaha koji 
        su se nastanili na planinskom području severoistočne Srbije, o kojem je 
        ovde reč, jeste da su oni Vlasi Ungurjani doseljeni iz Almaša u Banatu, 
        Erdelja i Sedmogradske oblasti, krajem XVIII veka. Bavili su se 
        stočarstvom i rudarstvom (Bufani, grupa Vlaha Ungurjana koji su nazvani 
        i Oknari i Karbonari, doseljeni su u okolinu Majdanpeka) i koji se 
        razlikuju od etničke grupe Carana (doseljene tridesetih godina 
        devetnaestog veka u Krajinu, iz Vlaške), tako da je sasvim realno 
        očekivano razlikovanje ovih kategorija istoga reda Vlaha severoistočne 
        Srbije. U Bor selu i ostalim okolnim selima u Crnorečkom okrugu, 
        izuzevši sela Donja Bela Reka, Rgotina i Slatina (Slatinu Stevan Mačaj 
        spominje kao selo u kojem su živeli Srbi) (11), živeli su Vlasi–Ungurjani, 
        koji su se bavili stočarstvom i zemljoradnjom u manjoj meri (12).
 Motivima i uzrocima sklapanja maloletničkih brakova prvi se bavio 
        Savatije Grbić i u svome radu ističe značajnu ulogu roditelja pri 
        ženidbi ili udadbi: “…mnogi roditelji i ne čekaju da momak navrši 
        sedamnaest i po godina, samo što u tom slučaju moraju da mole vladiku 
        za dozvolu, blagoslov…” (13). On beleži i pojavu divljih brakova: 
        dobegavanje mlade, otmice itd., ali glavne motive za sklapanje ranih 
        brakova karakteriše kao “praktične”, pritom ističe važnu ulogu 
        roditelja, starijih članova porodice i posebno žena. Beleži: “…što 
        roditelji žene sina tako mladog, najglavniji uzrok je taj, što su radi 
        da što pre dobiju jednu radnu snagu više u kući, a i da se mladić ne bi 
        skitao po devojkama…” (14). Budući da se u ovom kraju odnos prema braku 
        slobodnije posmatra, da je česta pojava predbračnih odnosa i česta laka 
        promena parnera, naročito kod mlađih osoba, prerana i vanbračna 
        trudnoća nije bila retkost, tako da se to može uzeti kao razlog za žurbu 
        da se brak ozvaniči i potraži blagoslov za maloletne supružnike. Kao 
        razlog može se uzeti i specifično seksualno vaspitanje kroz razgovore 
        udatih žena sa devojčicama, kada im one opisuju brak u lepom svetlu, 
        pripremajući ih time još od dvanaeste godine za brak. Ne retko se izbor 
        zeta ili snaje vrši i prema ekonomskom stanju porodice. Veruje se i da 
        ako se devojka ranije uda i razvede, ima više šansi da se ponovo uda od 
        “usedelica”. Međutim, jedno “narodno shvatanje” nastajanja ranih brakova 
        smatra da je ta pojava novijeg porekla i da je u vezi sa ratovima koji 
        su vođeni na teriroriji Srbije u kojima su mnoge porodice ostale bez 
        muške radne snage, koju su nadoknađivani hitnim sklapanjem brakova (15). 
        Jedno drugo slično shvatanje vezano je za oslobođenje posle Drugog 
        svetskog rata, kada je mnogo dece ostalo bez roditelja i da su ih na 
        takav način udomljavali (16). Kao razlog pominje se i starost roditelja, 
        koji ženidbom sina ili dovođenjem zeta u kuću, pokušavaju da osiguraju 
        svoje mirne staračke dane, nadajući se da će oni o njima brinuti. U Negotinskoj 
        krajini se kao uzrok pominje i veliki broj porodica “gastarbajtera” na 
        privremenom radu u inostranstvu, kada su u tim slučajevima deca bez 
        direktne kontrole roditelja, prepuštena sama sebi. Uzroci su, dakle, 
        različite prirode i generalno ih možemo svrstati u društveno-ekonomske 
        (da se dođe do radne snage, miraza, poveća imanje, ali i kao posledice 
        ratova) i zdravstveno-kulturne (pasivnost ovoga područja, nerazvijenost 
        saobraćajnih komunikacija, naizak stepen opšte i zdravstvene kulture, 
        neadekvatno seksualno vaspitanje).
 Baveći se problemima strukture porodice i porodičnim odnosima, radom na 
        terenu u okolini Bora, Nikola Pantelić statističkim pokazateljima 
        ukazuje na posledice industrijalizacije i urbani-zacije, koje su se 
        manifestovale na opšte raslojavanje porodice u ovome kraju što se 
        odrazilo na strukturu i unutašnje odnose u porodici, kao i na pojavu 
        nekih specifičnih porodičnih odnosa kao što su domazetstvo i 
        snahočestvo. Za ovaj kraj izdvaja kao karakteristične dve vrste 
        porodica: uže ili nuklearne i proširene porodice, koje odlikuje 
        vertikalna linija po srodstvu i starosti njenih članova. Ove višegeneracijske 
        porodice često među svojim članovima imaju i maloletne supružnike, ali 
        se sa razvojem industrije i gradova veliki broj seljaka zapošljava i 
        seli u obližnje gradove, što je uticalo na raslojavanje tradicionalnog 
        oblika porodice i formiranje sve većeg broja nuklearnih porodica. Između 
        ostalog, N. Pantelić tom prilikom ukazuje i na raširenu pojavu 
        maloletničkih brakova; mada se njima ne bavi direktno u svojim radovima, 
        ipak ih smatra socijalno-zdravstvenim problemom, koji se mora rešiti. 
        Rešenje ovoga problema, pre svega, vidi u unapređivanju obrazovne 
        strukture i opšte kulture ovdašnjeg stanovništva. Ukazujući na duboke 
        korene ovih problema, N. Pantelić ne publikuje ni jedan rad sa 
        konkretnom problematikom maloletničkih brakova, već ih samo spominje u 
        okviru svojih radova o strukturi porodice i porodičnim odnosima. Na 
        katedri za etnologiju- antropologiju Filozofskog fakulteta u Beogradu do 
        2000. godine nije postojala ni jedna doktorska disertacija, magistarski 
        ni diplomski rad, koji se direktno bavio ovom problematikom. Tako 
        maloletnički brakovi, usled nedostataka nekih konkretnijih naučnih sistematizacija, 
        svakako bude znatiželju.
 |  | 
    
      |  |  |  | 
    
      |  | IITerenski radovi u selima Slatina i Zlot obavljeni su u više navrata, 
        decembra 1998. i januara 1999. godine. Priprema za rad na terenu 
        obuhvatala je prethodni uvid u osnovnu literaturu koja je bila dostupna 
        (koja je razmatrana u prethodnom delu rada), uvid u rukopise Zavičajnog 
        odeljenja Narodne biblioteke Bor (Letopis borske parohije i Crkve, 
        Hronike sela), razgovore sa odabranim ekspertima (prof. Nikolom 
        Pavkovićem, svešte-nikom zlotskim, administratorima–matičarima mesnih 
        kancelarija u pomenutim selima). Osnovna namera i eventualni cilj rada 
        bio je potvrda hipoteze o administrativnom, dokumentovanom i zvaničnom 
        postojanju maloletničkih brakova u arhivama mesnih kancelarija, kao i 
        moguće upućivanje na konkretne kontakte sa mladencima koji su stupili u 
        preranu bračnu zajednicu. Pregledane su i obrađene najstarije knjige venčanih koje su bile 
        dostupne i koje su ostale sačuvane u mesnim kancelarijama: Knjige 
        venčanih od 1837. do 1935. godine iz mesne kancelarije u Zlotu, Registar 
        stanovništva, (priprema J. P. Ivkića) od 1. XI 1926. godine iz mesne 
        kancelarije u Slatini, Knjige venčanih od 1882. do 1936. godine iz mesne 
        kancelarije u Slatini. Zvanična zakonska odredba, Zakon o monopolu iz 
        1882. godine, za rubriku br. 3. (u kojoj se upisuju godina, mesec, dan i 
        mesto rođenja) u knjigama za upisivanje venčanih glasi: “Nikako se ne 
        sme upisivati samo od prilike koliko je kome godina” uglavnom je 
        poštovana ali je naravno bilo i izuzetaka. S obzirom na to da je prag 
        punoletstva tada bio 17. godina života, beleženi su brakovi neveste ili 
        ženika koji sklopljeni pre navršene sedamnaeste godine. U selu Zlot u 
        knjigama venčanih od 1904. do 1914. godine zabeleženo je: 10 brakova u 
        kojima su neveste imale po 15 godina, 9 brakova u kojima su neveste 
        imale 16 godina, mladoženje su uglavnom navršili 17. godinu života. U 
        vreme Prvog svetskog i Balkanskih ratova broj sklopljenih brakova, 
        uopšteno gledajući, bio je vrlo mali. Od 1920. do 1930. godine 
        frekventnost maloletničkih brakova bila je znatno uvećana. U tom periodu 
        zaključeno je 55 brakova u kojima su neveste imale po 16 godina, 26 
        brakova u kojima su neveste imale 15 godina i 4 braka sa nevestama od 
        14 godina, dok je samo u dva slučja zabeleženo da je mladoženja imao 16 
        godina. U Slatini je situacija bilo nešto drugačija, s obzirom na to da 
        je slatinska crkva pokrivala manji broj sela i da je imala manji broj 
        žitelja u odnosu na selo Zlot, kao i to da je 1912. godine odvojena 
        borska parohija, maloletničkih brakova bilo je manje u ovome selu. Od 
        1882. do 1902. u Slatini je sklopljeno: 28 brakova u kojima su neveste 
        imale 16 godina, 5 brakova u kojima su neveste imale po 15 godina i 2 
        braka s nevestama koje su navršile 14. godinu života. Od 1920. do 1930. 
        godine sa nevestama od po 16 godina sklopljeno je 45 brakova, sa 
        nevestama od 15 godina sklopljeno je 20 brakova i sa nevestama od po 14 
        godina sklopljena su 2 braka. Interesantno je napomenuti da je, na 
        primer, 1926. godine od ukupnog broja sklopljenih brakova – 30, 
        maloletničkih brakova bilo 11, u selu Slatina. Za vreme Drugog svetskog 
        rata sklopljen je vrlo mali broj brakova uopšte. Tek posle završetka 
        rata broj brakova se povećava, ali se mora imati u vidu i to da se broj 
        stanovnika naglo povećavao pedesetih godina XX veka.
 Pedesetih godina dvadesetoga veka, Osnovnim zakonom o braku, došlo je 
        do određenih promena u pravnom i administrativnom pogledu, starosna 
        granica prilikom sklapanja braka, odnosno punoletstvo od 18 godina, 
        dozvoljavalo je stupanje u bračnu zajednicu. Registracija za stupanje u 
        brak, u slučaju ranih brakova od tada postaje moguća jedino na osnovu 
        lekarskog uverenja. Za ovaj posleratni period karakteristična je i 
        sekularizacija naroda od crkve i smanjenje broja venčanja u crkvi ali se 
        zato povećavao broj “građanskih” brakova. Pored ovih navedenih činjenica 
        treba napomenuti da je broj maloletničkih brakova svakako bio veći jer 
        su u stvarnosti stvari bivale drugačije. Naime, bili su jako rašireni 
        divlji brakovi, dobegavanja mlade, i u takvim slučajevima registracija 
        mladenaca obavljala se kasnije, kada mladenci postanu punoletni. S 
        obzirom na to da su prvobračni mladenci bili maloletne osobe i nisu 
        mogli registrovati bračnu zajednicu i sklopiti zakonski brak, 
        nastojali su da ga na druge načine ozvaniče pred seoskim javnim 
        mnenjem. Svadbom, na primer, koja je predstavljala narodno prihvaćen čin 
        venčanja, sa puno ritualnih i simboličkih radnji za sreću novog bračnog 
        para, obavljala se tek posle nekoliko godina kada mladenci postanu 
        punoletni. Formalnost venčanja u mesnim kancelarijama, u drugom slučaju, 
        nije predstavljala problem a omogućavala je socijalnu i zdravstvenu 
        zaštitu supružnika i njihove dece. Ali, možda bi trebalo postaviti 
        pitanje: da li se smanjenjem broja venčanih parova u crkvi i obavezom 
        sklapanja građanskog braka smanjio ili povećao broj ranih brakova?
 Posledice ranih brakova možemo sagledati sa više strana. Emotivna 
        nezrelost i slabo izražena uzajamna naklonost mladenaca u ranim 
        brakovima rezultirala je velikim brojem razvoda. Ako su u tom smislu u 
        pitanju divlji brakovi, možemo proceniti da bi to mogao biti i u 
        izvesnom smislu “probni brak”, ali bismo u tom slučaju potvrdili 
        pojedina mišljenja da je ovdašnji brak liberalno shvaćen i da je na ovom 
        podneblju moguća laka i česta promena partnera. Nestabilnost bračne 
        zajednice s formalno-pravne strane svakako možemo propratiti, ali moramo 
        imati na umu da je u stvarnosti znatno veći broj divljih brakova koji se 
        jednostavno sklapaju bez zvanične registracije u mesnim kancelarijama. 
        Kao česti razlozi za raskidanje bračne zajednice navode se neispunjene 
        obaveze u mirazu, ukazivanje bolje prilike za brak ili čak nagovor 
        roditelja. Kao posledicu možemo uzeti i jako raširenu pojavu prerane 
        trudnoće koja se neretko rešava tajno i tragično abortusima uz pomoć 
        nadrilekara. Ukoliko dođe do porođaja dete se rađa nedovoljno 
        razvijeno i podleže raznim oboljenjima. Tako možemo doći i do problema 
        vaspitanja te dece, koje može biti paradoksalno, s obzirom na to da se 
        ne bi znalo ko koga u toj situaciji vaspitava i kome je roditeljsko 
        vaspitanje potrebnije.
 |  | 
    
      |  |  |  | 
    
      |  | IIIPrilikom svakog pokušaja dolaženja do informacija o postojanju 
        maloletničkih brakova na terenu, bilo neformalnim razgovorom bilo 
        traženjem zvaničnih informacija i ličnog svedočanstva radnika mesnih 
        kancelarija u ovim selima, skoro da je nemoguće doći do konkretnih 
        podataka. Oni su uglavnom šturi, neprecizni ili su poverljive prirode, 
        tako da, u svakom slučaju, pored nekoliko zahteva za sklapanje ranih 
        brakova godišnje, nisu dovoljni i ohrabrujući za dublje i konkretnije 
        istraživanje. Po njihovim rečima, i danas nije retka pojava da se 
        devojčica uda pre završene osnovne škole. Čak se mogla čuti i narodna 
        izreka: “da je devojka spremna za udaju čim pesnica može da joj stane u 
        čarapu”. Mogli bismo zaključiti da ovakav oblik ranih barakova još uvek 
        postoji u manjoj meri - bio bi to znatno manji procenat u odnosu na broj 
        normalno sklopljenih brakova, ali svakako zabrinjavajući s obzirom na 
        to koliko se malo pažnje poklanja trdicionalnim seoskim zajednicama i 
        njihovim problemima. Da ne bismo komentarisali eventualnu kolektivnu 
        svest, sisteme vrednosti, “preterane seksualne slobode” i 
        zabrinjavajući porast nasilja u seoskim i građanskim porodicama, 
        dovedimo do kraja razmatranje ove tematike. Sadašnje stanje, dakle, ne 
        bi bilo zadovoljavajuće jer još uvek možemo pratiti postojanje takvih 
        brakova i, što bi moglo biti pogubnije, stiče se utisak da se još uvek 
        svesno izbegava razgovor o tome, kao i uvek do sada, nedovoljno se 
        poklanja pažnja ovom problemu. Setimo se samo da su se šezdesetih 
        godina XX veka organizovala opštinska savetovanja o problemima 
        maloletničkih brakova u ovom delu Srbije. Bila su to savetovanja u 
        organizaciji Sreskog odbora Socijalističkog saveza koja su svu krivicu, 
        po njihovoj poznatoj ideološkoj inerciji, svalili na: običaje “koji su 
        izrasli iz materijalnih uslova”, na tradiciju, patrijarhalnu porodicu. 
        Kažnjavanje u to doba često je bilo surovo u tim slučajevima, pa su 
        neretko zatvarani roditelji dece koja stupe u prerani brak, a kada i 
        ženik navrši punoletstvo odleži zatvorsku kaznu. Možemo se slobodno 
        zapitati u kojoj meri se uistinu, konkretnim stručnim akcijama - 
        strateškim i metodičnim multidisciplinarnim pristupima, pokušalo 
        rešavanje ovog socijalno-zdravstvenog problema. Ne možemo krivicu 
        pripisati uzrocima nastajanja, već je trba tražiti u sistemu održavanja 
        te vrste socijalne patologije u kojoj smo većim delom u poslednjih samo 
        oko šezdesetak godina prisutni kao “svesno” građansko društvo. Upravo 
        graćansko drušvo potencira terminologiju koja se zasniva na nekakvom 
        javnom moralu: prihvatanja odgovornosti, paternalizam, itd. Ukoliko smo 
        svesni da postoji problem, a već godinama on egziztira kao “problem”, 
        odgovornost je dakle na nama. Prosvetiteljski modeli u svim mogućim 
        reformističkim oblicima i centralizovano vođenje kulturne politike nisu 
        dosegli do naše najbliže okoline u meri koja se očekivala a već pred 
        sobom imamo jedan oblik emotivne i fizičke “skarifikacije” maloletnika. 
        Konvencija o pravima deteta u članu 14. beleži: “1. Strane ugovornice će 
        poštovati pravo deteta na slobodu mišljenja, savesti i veroispovesti. 2. 
        Strane ugovornice će poštovati prava i obaveze roditelja i, u određenim 
        slučajevima zakonskih staratelja, radi usmeravanja deteta na 
        ostvarivanje njegovog prava na način koji je u skladu sa razvojnim 
        sposobnostima deteta. 3. Sloboda izražavanja, veroispovesti ili uverenja 
        može biti predmet samo takvih ograničenja koja su određena zakonom i 
        potrebna da zaštite javnu sigurnost, poredak, zdravlje, ili moral i 
        osnovna prava i slobode drugih” (17). Uzroke svakako možemo potražiti u 
        društveno-ekonomskim i kulturno-istorijskim kontekstima, posledice su 
        zdravstvene, društveno-patološke i moralne prirode a rešenje problema 
        verovatno leži u nama, ovde i sada.  |  | 
    
      |  |  |  | 
    
      |  | Napomene
          Ovo se pre svega odnosi na istraživače etnografe: Savatija Grbića, 
          Jovana Đokića, Vladimira Karića, doktora medicine Stevana Mačaja, 
          etnologa Tihomira Đorđevića i putopisce barona Herdera i Feliksa 
          Kanica.Koje je materijalno podržao Etnografski institut. Kostić, Cvetko: 
          Bor i okolina – sociološka ispitivanja, Beograd 1962Rezultati tog projekta objavljeni su u dvotomnoj monografiji Bor 
          i okolina, Bor 1975 i GEM 38, Beograd 1975Ovaj projekat bio je u organizaciji Filozofskog fakulteta i 
          Etnografskog muzeja iz Beograda. Ivan Kovačević, “Naučno istraživački 
          projekt Etnološka istraživanja rudarstva u Timočkom regiona tokom 
          1988”, Razvitak br. 6, Zaječar 1989Pantelić, Nikola: “Novi rezultati istraživanja strukture porodice 
          u istočnoj Srbiji”, Etnološki pregled br.11, Beograd 1973Pantelić, Nikola: “Iz društvenog i porodičnog života”, GEM 38, 
          Beograd 1975; Pantelić, Nikola: “Snahočestvo u Srbiji”, GEM 36, 
          Beograd 1973; Pantelić, Nikola: “Istraživanje porodice i porodičnih 
          odnosa u severoistočnoj Srbiji”, Radaovi 9. savetovanja etnologa 
          Jugoslavije, Zenica 1970“Brakovi maloletnika”, Razvitak br. 2, 1956, str. 6-11; Dragić, 
          Milorad: “Rani brakovi u istočnoj Srbiji”, Razvitak br. 2, 1977; 
          Milenović, Gradislav: “Brakovi maloletnika”, Razvitak br. 2, 1965; 
          Stefanović, Dragomir: “Motivi sklapanja maloletničkih brakova”, 
          Razvitak br. 6, 1983.Letopis borske parohije i Crkve, 1825–1968. godine, Zavičajno 
          odeljenje Narodne biblioteke BorLetopis Borske Parohije i Crkve, jedan je od vrednijih pisanih 
          izvora, koji je ostao sačuvan u fotokopiji (koja se čuva na Zavičanom 
          odeljenju Narodne biblioteke Bor; originalni rukopis je izgubljen), 
          nije kritički obrađen i stoga nužno predstavlja izvor drugog reda, 
          prelomljen je kroz prizmu viđenja lokalnih sveštenika. On nam, ipak, 
          može pružiti opise bogate detaljima iz društvenog života i razvoja 
          naselja od 1925. do 1968. godine.Dr Petar Vlahović, “Neke etnološke odrednice Vlaha severoistočne 
          Srbije”, Zbornik radova Muzeja rudarstva i metalurgije knjiga 1, Bor, 
          1980, str. 103; Vlahović, Petar: “Etnička simbioza stanovništva u 
          severoistočnoj Srbiji”, Razvitak br. 4–5, Zaječar 1967, str. 85-89; 
          Draškić, Miroslav: “Naselja, poreklo stanovništva i etnički procesi u 
          opštini Bor”, GEM 38, Beograd 1975Dr Stevan Mačaj, “Običaji Rumuna”, Razvitak br. 2, Zaječar 1966, 
          str. 62, videti i kod Tihomira Đorđevića, Kroz naše Rumune-putopisne 
          beleške, Beograd 1906, str. 65.Videti opširnije tekst: Dragan Stojmenović, “Selo Bor”, Beležnica 
          br. 8, Narodna biblioteka Bor, Bor 2003, str 41-49.“Momaštvo i devojaštvo” (u:) Grbić, Savatije: “Srpski narodni 
          običaji Sreza Boljevačkog”, SEZ 14, Beograd 1909Isto.D. Milorad: “Rani brakovi u istočnoj Srbiji”, Razvitak br. 2, 
          Zaječar 1977. godina, str. 23.Isto str. 24.Konvencija o pravima deteta, priredila Nevena Vučković-Šahović, 
          Beograd 1999.  |  | 
    
      |  |  |  | 
    
      |  | Reference
          “Brakovi maloletnika”, Razvitak, br. 2, Zaječar 1965, str. 6-11Vlahović, Petar: “Etnička simbioza stanovništva u severoistočnoj 
          Srbiji”, Razvitak, br. 4–5, Zaječar 1967, str. 85–89.Vlahović, Petar: “Etnogeneza neslovenskih balkanskih naroda po 
          radovima Tihomira Đorđevića”, Razvitak br. 1, Zaječar 1969Vlahović, Petar: “Neke etnološke odrednice Vlaha severoistočne 
          Srbije”, Zbornik radova Muzeja rudarstva i metalurgije br.1, Bor 1980Grbić, Savatije: “Srpski narodni običaji Sreza Boljevačkog”, SEZ 
          14, Beograd 1909Draškić, Miroslav: “Naselja, poreklo stanovništva i etnički 
          procesi u opštini Bor”, GEM 38, Beograd 1975Dragić, Milorad: “Rani brakovi u istočnoj Srbiji”, Razvitak br. 2, 
          Zaječar 1977Đokić, Jovan: Kroz naselja s. i. Srbije, Banata i susednih 
          krajeva-istorijska etnografska opažanja, Beograd 1934.Đorđević, Tihomir: Kroz naše Rumune – putopisne beleške, Srpski 
          književni glasnik XVI, Beograd, 1906Karić, Vladimir: Srbija – opis zemlje, naroda i države, Beograd 
          1897Konvencija o pravima deteta, priredila Nevena Vučković-Šahović, 
          Beograd 1999. Kostić, Cvetko: Bor i okolina, Savremena škola, Beograd 1962Mačaj, Stevan: “Običaji Rumuna”, Razvitak br. 6, Zaječar 1966, 
          str. 21–24.Milenović, Gradislav: “Brakovi maloletnika”, Razvitak br. 2, 
          Zaječar 1965Pantelić, Nikola: “Istraživanje porodice i porodičnih odnosa u 
          severoistočnoj Srbiji”, Radaovi 9. savetovanja etnologa Jugoslavije, 
          Zenica 1970Pantelić, Nikola: “Iz društvenog i porodičnog života”, GEM 38, 
          Beograd 1975Pantelić, Nikola: “Novi rezultati istraživanja strukture porodice 
          u istočnoj Srbiji”, Etnološki pregled br.11, Beograd 1973Pantelić, Nikola: “Snahočestvo u Srbiji”, GEM 36, Beograd 1973Petrović, Dragoljub: “Važniji momenti iz istorije nastanka Vlaha u 
          severoistočnoj Srbiji”, Razvitak br. 2, Zaječar 1968, 44–49.Stefanović, Dragomir: “Motivi sklapanja maloletničkih brakova”, 
          Razvitak br. 6, Zaječar 1983Feliks, Kanic: Srbija knj.2, Beograd 1985 |  | 
    
      |  |  |  | 
    
      |  | Arhivska građa i dokumentacija
          Knjige venčanih od 1837. do 1935. godine, Mesna kancelarija u 
          ZlotuKnjige venčanih od 1882. do 1936. godine, Mesna kancelarija u 
          SlatiniRegistar stanovništva, priprema J. P. Ivkića od 1. XI 1926. 
          Godine, Mesna kancelarija u SlatiniLetopis borske parohije i Crkve, 1825–1968. godine, Zavičajno 
          odeljenje Narodne biblioteke Bor |  | 
    
      |  |  |  | 
    
      |  | Adresa autora: Dragan Stojmenović
 Biblioteka Bor, 19210 Bor
 e-mail: adamkrug@ptt.yu
 |  | 
    
      |  |  |  | 
    
      |  | Rad primljen: 02.11.2003. Rad prihvaćen: 19.02.2004.
 Elektronska verzija objavljena: 14.05.2004.
 |  | 
    
      |  |  |  |  |  |  |  |  |  | 
    
      |  | [ Home ] [ Gore/Up ][ <<< ] [ >>> ] |  | 
    
      |  | Infotrend
        Crea(c)tive Design |  |  |  | Revised: 
      20 May 2009 |  | 
    
      |  |  |  |  |  |  |  |  |  | 
    
      |  |  |  |  |  |  |  |  |  | 
    
      |  |  |  |  |  |  |  |  |  | 
    
      |  |  |  |  |  |  |  |  |  | 
    
      |  |  |  |  |  |  |  |  |  | 
    
      |  |  |  |  |  |  |  |  |  |